اتصال اینترنت در کشور شروع شد

به گزارش جعبه مهر، در پی افزایش قیمت بنزین، ناآرامی هایی در سطح کشور ایجاد و در پی آن از روز شنبه (25 آبان) با تصمیم شورای امنیت کشور (شاک)، اینترنت بین الملل کشور قطع شد. حال بعد از گذشت یک هفته از این قطعی ها از روز پنجشنبه(30 آبان) اینترنت ثابت(ADSL) دانشگاه ها و شرکت های تجاری(افراد حقوقی) به طور تدریجی متصل شده است.

اتصال اینترنت در کشور شروع شد

درواقع شورای امنیت کشور تصمیم به فعالسازی مشترکین حقوقی با هدف رفع مسائل مربوط به کسب و کارهای اینترنتی و مؤسسات و شرکت های مالی و خدماتی گرفت. تاکنون قطعی اینترنت خطوط ثابت (ADSL) در استان های هرمزگان، کرمانشاه، اراک، مشهد، قم، تبریز، همدان، بوشهر و بخش هایی از تهران رفع شده اما اتصال کاربران حقیقی و خانگی به اینترنت همچنان در هاله ای از ابهام است. با این حال طبق اطلاع یک منبع آگاه قرار است امروز هم اینترنت ثابت و هم اینترنت همراه کاربران خانگی با اولویت هایی تعیین برقرار گردد که البته تهران در این اولویت قرار ندارد.

اتصال اینترنت بزودی

یک منبع آگاه در یکی از اپراتورها کشور در مورد اتصال اینترنت به ایران گفت: قرار است اینترنت تلفن همراه اپراتورها از بامداد امروز در بعضی از استان ها برقرار گردد. وی اضافه نمود: گویا برقراری اینترنت در استان ها اولویت بندی شده است ولی ما از اولویت استان ها اطلاع نداریم ولی تا آنجایی که آگاه شدیم استان هایی که آرام هستند اینترنت تلفن همراه آنها زودتر از استان هایی که ناآرام بودند برقرار خواهد شد.

این منبع آگاه درباره اتصال اینترنت کاربران تلفن همراه استان تهران نیز گفت: برقراری اینترنت تلفن همراه تهران در اولویت قرار ندارد.

یکی دیگر از منابع آگاه در یکی دیگر از اپراتورها به ایران گفت: هنوز ابلاغیه ای مبنی بر اتصال اینترنت کاربران به اپراتور ما نرسیده است و تا آنجایی که اطلاع داریم اینترنت ثابت از نوع بی سیم (وایمکس) چند اپراتور ثابت از جمله مبین نت، شاتل برای شرکت ها و افراد حقوقی متصل شده است.

علی توسلی یکی از مدیران اینترنت ثابت نیز به ایران گفت: هنوز هیچ ابلاغیه ای به اپراتورهای ارتباطات ثابت (FCP) مبنی بر اتصال اینترنت کاربران نرسیده، ولی شنیده ها حاکی است که اینترنت ثابت کاربران از امروز متصل خواهد شد.

یکی دیگر از مدیران اپراتور ارتباطات ثابت (FCP) نیز گفت: تنها ابلاغیه ای که به شرکت ما رسیده است این است که ما اجازه داریم اینترنت ثابت کاربران حقوقی مانند شرکت ها را برقرار کنیم و این کار نیز اجرا شده است.

وی اضافه نمود: هنوز هیچ دستور و ابلاغیه ای مبنی بر اینکه اینترنت ثابت کاربران را برقرار کنیم به دستمان نرسیده است و به محض اینکه ابلاغیه ای به دستمان برسد اینترنت ثابت کاربران را برقرار خواهیم کرد.

ضرر مالی با ادامه قطعی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با تأیید برقراری دوباره اینترنت در بعضی نقاط کشور گفت: سایر نقاط هم با تصویب ابلاغ شاک(شورای امنیت کشور) متصل خواهند شد. به اپراتورها ابلاغ نموده ایم که مدت زمان قطعی اینترنت را به مدت اعتبار بسته ها اضافه نمایند.

محمدجواد آذری جهرمی درباره خسارات وارده به شرکت های استارتاپی و امکان جبران آن نیز گفت: ما هنوز برآورد دقیقی نداریم، باید جلساتی با اتحادیه کسب و کارهای نوپا و نظام صنفی رایانه ای برگزار کنیم تا برآوردهای دقیق استخراج گردد. وی همچنین تأکید کرد: به اپراتورها ابلاغ نموده ایم که مدت زمان قطعی اینترنت را به مدت اعتبار بسته ها اضافه نمایند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی نیز گفت: اینترانت داخلی کار ما را راه نمی اندازد چراکه باز هم دسترسی به شرکای خارجی نداریم و نمی توان با اینترانت داخلی تجارت بین المللی داشت. مسعود دانشمند اضافه نمود: شرط تجارت بین الملل، تبادل اطلاعات است اگر نتوانیم در لحظه، اطلاعات مورد نظر را مبادله کنیم اساساً امکان تجارت بین المللی هم از دست می رود.

وی در ادامه اضافه نمود: در شرایط قطعی اینترنت، حتی ارسال پیامک هم به خارج از کشور بسختی امکان می پذیرد و فرایند انجام کارها بسیار طولانی شده است. در این شرایط پروژه های جدید تجاری را متوقف نموده ایم تا قطعی اینترنت تمام گردد و پروژه هایی که در حال انجام بوده را با سختی مضاعف انجام می دهیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس نیز گفت: انتظار می رود در استان هایی که آرامش برقرار است هرچه سریع تر اینترنت وصل گردد. جلال میرزایی اضافه نمود: اینترنت موضوعی است که روی بخش های مختلف کشور تأثیر گذار است و بهتر است اجازه دهیم تا کارشناسان مالی، تجار، بازرگانان، صاحبان صنایع و بانکداران در این زمینه نظر دهند؛ چرا که قطع اینترنت روی تمام این بخش ها تأثیر دارد.

وی یادآور شد: اینترنت یک مطالبه عمومی نیست بلکه یک احتیاج عمومی است. بهتر است این مسأله را به نوعی جلوه ندهیم که برخلاف امنیت کشور بوده و با دعوا بر سر آن به مسأله دامن بزنیم.

علی مطهری نماینده مردم تهران نیز در مجلس شورای اسلامی گفت: با بازگشت آرامش به کشور ادامه قطع اینترنت ضرورتی ندارد.

وی اضافه نمود: مسئولیت این امر با وزیر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت کشور است. اگر وزیر کشور بخواهد بر ادامه قطع اینترنت اصرار بورزد، مجلس عکس العمل نشان خواهد داد. مطهری همچنین با ضعیف خواندن عملکرد وزیر کشور در اجرای تصمیم مدیریت مصرف سوخت گفت: ممکن است او را استیضاح کنیم.

400 میلیارد ضرر روزانه قطعی اینترنت

اما قطعی اینترنت بین الملل در ایران روزانه چه خسارتی برای ایران در پی داشته است؟ سایت نت بلاکز - یکی از مؤسسات ناظر بر شرایط اینترنت در دنیا - با اشاره به حداقل شدن میزان دسترسی به اینترنت در ایران، میزان خسارت روزانه قطعی اینترنت بین الملل برای هر روز را حدود 400 میلیارد تومان برآورد نموده و یادآور شده است که این رخداد طی تنها پنج روز بیش از 306 میلیون دلار (بالغ بر 3 هزار و 670 میلیارد تومان) خسارت زده است.

از سوی دیگر آسوشیتدپرس نیز در گزارشی آورده است: اگر تحریم های گسترده علیه ایران وجود نداشت، این خسارت های مالی ممکن بود بسیار فراتر از برآوردهای فعلی باشد.

سایت پیوست نیز در گزارشی به موضوع خسارت های قطع اینترنت در کشور پرداخته و یادآور شده است که بخش قابل توجهی از ضرر قطع اینترنت، اپراتورهای اینترنت ثابت و همچنین تلفن همراه را نشانه گرفته که وظیفه تأمین سرویس اینترنت کاربران را برعهده دارند.

آن طور که مدیرعامل یکی از شرکت های اینترنتی می گوید با قطع اینترنت، آنها در هر روز متحمل ضرر 1.2 تا 1.3 میلیارد تومانی شده اند. طبق گفته این فعال حوزه اینترنت، حجم درآمدی در بازار اینترنت ثابت کشور حدود 400 میلیارد تومان است که این رقم در یک روز حدود 12 تا 13 میلیارد تومان برای کلیه سرویس دهندگان اینترنت ثابت کشور برآورد می گردد. وی یادآور شد: در این چند روز قطع اینترنت در حدود 1.2 تا 1.3 میلیارد تومان خسارت بابت این محدودیت داشته ایم؛ چراکه اکنون استفاده از ترافیک بین الملل به صفر درصد رسیده و مجموع استفاده کاربران از ترافیک داخلی هم برابر 10 درصد ترافیک پیشین برآورد می گردد که رقم خاصی به حساب نمی آید. یکی از مدیران اپراتورهای تلفن همراه کشور نیز به پیوست بیان کرد که مصرف پهنای باند نسبت به پیش از اعمال محدودیت اینترنت بین الملل، به یک پانزدهم کاهش یافته است.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4014

به "اتصال اینترنت در کشور شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتصال اینترنت در کشور شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید