استفاده زیاد از تلفن همراه باعث سندرم گردن پیامکی می گردد

به گزارش جعبه مهر، یافته های یک مطالعه مروری نشان داد استفاده طولانی مدت از تلفن همراه، موجب عارضه سر به جلو، شانه گرد و همچنین دردهای مزمن در گردن، شانه ها، دست ها و انگشتان می گردد.

استفاده زیاد از تلفن همراه باعث سندرم گردن پیامکی می گردد

به گزارش خبرنگاران، امروزه کاربردهای متنوع تلفن همراه، باعث شده که این دستگاه در هر لحظه از زندگی افراد حضور داشته باشد. برای استفاده از تلفن همراه، بدن از شرایط طبیعی خود خارج می گردد و این تغییر شرایط، خطر بروز ناهنجاری های اسکلتی و عضلانی را به همراه دارد.

یکی از اختلالاتی که به دنبال خم کردن گردن برای استفاده از تلفن همراه ایجاد می گردد؛ سندرم گردن پیغامکی است. با خم شدن سر به سمت جلو، وزن آن بر روی گردن افزایش می یابد.

پژوهشگران دانشگاه بوعلی سینای همدان در یک مطالعه مروری به آنالیز سیستماتیک اختلالات مرتبط با سندرم گردن پیغامکی پرداختند. حسین احمدی، علی یلفانی و بهنام غلامی بروجنی؛پژوهشگران گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، محققانی بودند که در انجام مطالعه همکاری داشتند.

این مطالعه مروری با جستجوی جامع مقالات منتشر شده در بانک های اطلاعاتی PubMed، Science Direct و Google Scholar طی سال های 2010 تا 2019 انجام شد و در نهایت 10 مقاله مورد آنالیز نهاده شد.

از میان مقاله های آنالیز شده، پنج مقاله به صورت پرسش نامه ای و مقطعی، سه مقاله مروری و دو مقاله نیمه تجربی بودند.

مطالعات آنالیز شده تایید کرد که مدت زمان استفاده از تلفن همراه، وب گردی و تعداد پیغامک دادن با آن در طول روز می تواند عاملی برای اختلالات اسکلتی-عضلانی باشد. همچنین استفاده مداوم از این دستگاه می تواند موجب شرایط سر به جلو، شانه گرد و همچنین دردهای مزمن در گردن، شانه ها، دست ها و انگشتان گردد.

در این مقالات برای درمان سندرم گردن پیغامکی، تکنیک های کاربردی و ساده ای ذکر شده است:

- بعد از هر 30-40 دقیقه استفاده از تلفن همراه، عضلات گردن خود را با بعضی از تمرینات کوتاه گرم کنید و حداقل 10 بار این کار را تکرار کنید. (چرخش سر، تغییر جهت یا شرایط)

- کشش عضلات گردن، مانند: بالابرنده کتف و عضلات قسمت قدانی گردن (10 تا 30 ثانیه)

- انجام چین تاک (نوعی تمرین گردن) و نزدیک کردن کتف ها (20 -30 ثانیه نگه داشتن)، به تقویت و ثبات عضلات گردن یاری می نماید.

- کمتر پیغام دهید و بیشتر صحبت کنید.

با توجه به گسترش استفاده از تلفن همراه، پژوهشگران این مطالعه پیشنهاد می نمایند: متخصصان بهداشت حرفه ای، فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارگونومی و علوم ورزشی با توصیه به مراجعه نمایندگان خود و همچنین رسانه های جمعی با آموزش اصول صحیح و پاسخ مناسب در هنگام استفاده از تلفن همراه، آگاهی عموم افراد جامعه را بیشتر نمایند.

نتایج این مطالعه، تابستان امسال (1399) به صورت مقاله علمی پژوهشی در دوماهنامه فیض وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کاشان منتشر شده است.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7039

به "استفاده زیاد از تلفن همراه باعث سندرم گردن پیامکی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده زیاد از تلفن همراه باعث سندرم گردن پیامکی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید