انتقال آب از خلیج فارس به خراسان در آینده نزدیک

به گزارش جعبه مهر، تهران (پانا) - وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب از هرمزگان به کرمان، سپس خراسان جنوبی و رضوی تا انتها بهمن ماه سال جاری آغاز خواهد شد.

انتقال آب از خلیج فارس به خراسان در آینده نزدیک

به گزارش روابط عمومی وزارت صمت، علیرضا زرم حسینی در نشست صمیمانه فعالان و تشکل های مالی خراسان رضوی که شب گذشته در سالن جلسات اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم در گام دوم انقلاب با سبک جدیدی از اداره کشور به اهداف تکمیل نشده انقلاب اسلامی دست پیدا کنیم.

وی اضافه نمود: دلیل حضور بنده در خراسان این است که من خود را بدهکار خراسانی ها می دانم. امروز با حضور خود هدیه ای برای این استان به همراه آورده ام. تقریبا قبل از دولت تدبیر و امید در سال 1391 این سوال که آیا صنایع و معادن کشور به دلیل نیاز آبی باید به کنار سواحل بروند یا آب به کنار صنایع برود مطرح بود. کارشناسان به این نتیجه رسیدند که نمی توان میلیون ها تن مواد معدنی را به کنار دریا برد و جاده های کشور را برای این کار اشغال کرد. بعد از انجام کارشناسی ها به این نتیجه رسیدند که آب از دریا به فلات مرکزی ایران منتقل شود، تا اینگونه توازن توسعه ای و توازن اشتغال انجام شده و آثار محیط زیستی و پدافند غیر عامل را کاهش دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بنابراین با اراده آهنین و جدی توسط شرکت های معدنی و صنعتی از سال 92 به طور عملیاتی کار شروع شد. از آنجایی که کار ریسک مدیرتی بالایی داشت شرکت های بزرگ کار را شروع کردند. این کار با مشارکت شرکت های گل گهر و شرکت ملی مس ایران و در ادامه شرکت چادرملو یزد شروع شد. قطعه اول انتقال آب از خلیج فارس به طول حدود 330 کیلومتر از هرمزگان به منطقه سیرجان در سال جاری به بهره برداری رسید. این آب در مبدا شیرین شده و ای سی آن به 500 کاهش یافته و به سیرجان می رسد. هم اکنون بحران آب در حوزه معادن کرمان و ظرف یک ماه آینده برای استان یزد نخواهیم داشت.

وی مطرح نمود: کارهای نهایی پروژه دوم انتقال آب از خلیج فارس انجام شده است. این انتقال حدود 150کیلومتر به منطقه سرچشمه و 75 کیلومتر به منطقه شهربابک انجام می شود و در سال جاری به زودی افتتاح خواهد شد. پروژه سوم انتقال آب از خلیج فارس به طول 820 کیلومتر با سرمایه گذاری به مبلغ 16 هزار و 300 میلیارد تومان و اشتغال 16 هزار نفر همراه بوده است. این کار یک کار بزرگ در تاریخ برای ملت ایران است. بخش غیردولتی برای تامین آب صنایع کشور پیش گام شده است.

رزم حسینی خاطر نشان کرد: پروژه خط دوم انتقال آب از هرمزگان به خراسان جنوبی و خراسان رضوی بر اساس پیشنهادات و بررسی تیم کارشناسی شرکت های آبی انجام شده است. مقدمات کار انجام شده و این طرح هم اکنون 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 350 کیلومتر از آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این پروژه زیر ساخت ها فراهم شده است، ادامه داد: امیدواریم در آینده نزدیک یعنی 30 بهمن ماه سال جاری شروع عملیات اجرایی خط دوم از هرمزگان به کرمان و بعد به خراسان جنوبی و سپس خراسان رضوی را داشته باشیم. این پروژه بزرگ هدیه ای از طرف دولت تدبیر و امید به مردم خراسان رضوی است. برای اجرای این پروژه بزرگ 100 درصد تامین مالی انجام شده است. خط دوم انتقال آب از هرمزگان به کرمان و سپس تا خراسان جنوبی و رضوی به طول 1550 کیلومتر با 21 باب پمپاژ در طول جهت خواهد بود. سرمایه گذاری برای خط دوم انتقال 47 هزار میلیارد تومان بوده و در طول دوره 60 ماه ساخت آن 30 هزار نفر مشغول به کار شده و این پروژه در سال 1400 افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: در پروژه خط سوم آّب از هرمزگان به استان کرمان، استان یزد و سپس به استان اصفهان رسیده و در بخش معادن و صنایع مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این خط انتقال به طول 910 کیلومتر با 17 باب پمپاژ در جهت و به کارگیری 14 هزار نفر اجرا خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت شرح داد: در گذشته گفته شده که ایران کشوری نفت خیز است، اما باید بدانیم امروز ایران کشوری معدن خیز نیز است. شما جایی در ایران نمی بینید که معدن نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کشور باید توسط شرکت ها و بخش خصوصی ساخته شود، گفت: این فرهنگ باید در سراسر کشور گسترده شود و فرش قرمز باید برای هر تولیدکننده و کارآفرین دلسوز پهن شود. چه کسی گفته ما نمی توانیم در کشور تولید انجام دهیم. تمام کارگزاران باید در خدمت بخش خصوصی باشند. این فضا باید مستمر ادامه پیدا کند. باید از جوانان و سرمایه های اجتماعی برای تولید و بخش خصوصی استفاده کرد.

رزم حسینی شرح داد: انتقال آب به مناطق کویری برای ایجاد درآمد ملی و حفظ عزت مردم ایران است، باید کاری کرد که هیچ فردی یارانه بگیر نباشد و دست افراد در جیب خودشان باشد چراکه این عزت اسلامی است.

رزم حسینی، وزیر صمت همچنین درباره قیمت گذاری خودرو در جمع خبرنگاران اضافه نمود: صنعت خودرو ایران دارای یک آفت مهم به نام انحصار طلبی و عدم رقابت است. سیاست های وزارت صمت در جهت رقابتی کردن صنایع خودروسازی است. خیلی از قطعات ما در حال حاضر در کشور ساخته می شود. قطعه سازان ما هم اکنون در 2 تا 3 شیفت فعالیت می کنند. اگر سیاست های مدبرانه ای در حوزه سیاست های مالی و مالی در نظر گرفته شود قیمت ها در بازار متعادل خواهد شد. با افزایش عرضه خودرو در بازار قیمت ها را پایین می آوریم.

وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا در بخش صنعت افزایش قیمت شکر را خواهیم داشت؟ اعلام نمود: در بخش صنعت با افزایش قیمت شکر رو به رو نخواهیم بود و هر تاجری می تواند شکر را وارد کند.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9161

به "انتقال آب از خلیج فارس به خراسان در آینده نزدیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال آب از خلیج فارس به خراسان در آینده نزدیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید