بودجه دانشگاه بجنورد کجا خرج می گردد؟ ، بودجه فرهنگی در سلف دانشگاه!

به گزارش جعبه مهر، دانشجویان دانشگاه بجنورد در مطالبه ای خواهان شفاف سازی بودجه تخصیص داده شده به دانشگاه شدند که این امر پاسخ های مسئولان را به دنبال داشت.

بودجه دانشگاه بجنورد کجا خرج می گردد؟ ، بودجه فرهنگی در سلف دانشگاه!

گروه دانشگاه خبرنگاران، حسین اکبری؛ شفافیت در هرکجا که باشد می تواند اثرات مطلوبی بر کنش های اجتماعی آن محل بگذارد. در عالم سیاست، بودجه کشور، آرای نمایندگان، احکام قضات و حتی ریزترین مسائل مانند دخل و خرج یک دانشگاه. وقتی همه چیز شفاف باشد و مردم اجتماع بدانند ماجرا دقیقا از چه قراری است، کمی آرام تر شده و عاقلانه تر با مسائل و مسائل رو به رو می شوند.

مدتی قبل دانشجویان دانشکده پتروشیمی دانشگاه بجنورد در اعتراض به بعضی کمبود ها دست به اجتماع زدند. آن ها خواهان برطرف بعضی نواقص مانند ایاب و ذهاب این دانشکده بوده و سعی داشتند مسئولان را مجاب به انجام خواسته های خود نمایند. مسئولان نیز البته دلایل خود را می آوردند. کمبود بودجه یکی از واضح ترین عللی بود که مسئولان عنوان می کردند.

این ماجرا ها سبب شد تا دانشجویان وارد فاز جدیدی از مطالبه شوند. شفافیت کلید واژه این مطالبه بود. دانشجویان ابتدا در فضای مجازی با هشتک شفافیت مالی دانشگاه بجنورد سعی کردند آمار و ارقام دقیقی از مخارج و هزینه های دانشگاه به دست آورند.

کمی بعد تر مسئولان تشکل ها و شورای صنفی دانشگاه طی جلسه ای با مسئولان دانشگاه این خواسته را دوباره مطرح کردند. این فضا آرام آرام در بین دانشجویان گسترش یافت تا این که مسئولان دانشگاه متقاعد شوند شفاف شدن می تواند بسیاری از اعتراضات را کاهش دهد.

اگر دانشجویان بدانند دانشگاهشان با چه مسائلی روبرو است شاید در روند تصمیم گیریشان تفاوت هایی حاصل گردد و حتی به جای اعتراض های میدانی از روش های دیگر مسائل خود را حل نمایند.

تمام این قضایا باعث شد به سراغ مسئولان دانشگاه برویم. آن ها نیز اعلام آمادگی کردند. در ابتدا به عنوان مقدمه سعید کریمی، مدیر مالی دانشگاه اینطور سخنان خود را شروع کرد: بحث اصلی این است که ما در یک جنگ مالی حضور داریم و فروش نفت ما به صفر رسیده است. باید این شرایط را درک کرد. باید بودجه قلیلی که داریم را اولویت بندی کنیم.

کریمی در ادامه فعالیت های پژوهشی و فروش ژتون های غذا را از جمله محل های درآمد دانشگاه اعلام کرد و در پاسخ سئوال ما مبنی بر بودجه مصوب امسال دانشگاه گفت: این که هر خبرگزاری و روزنامه ای بیاید و قرار باشد ما بودجه را بگوییم یک روال منطقی نیست. بودجه سالیانه که توسط مجلس تصویب می گردد، منتشر شده است.

مدیر مالی دانشگاه بجنورد درخصوص میزان تخصیص بودجه نیز گفت: در شرایطی که ما در آن هستیم نباید انتظار داشت به بودجه صد در صدی نزدیک شویم.

بودجه فرهنگی در سلف دانشگاه

زهرا روان راز، رئیس گروه برنامه و بودجه دانشگاه بجنورد نیز در پاسخ سئوالی مبنی بر درصد تخصیص بودجه فرهنگی اعلام کرد: تغذیه دانشجو برای ما بسیار مهم تر از برنامه های فرهنگی است. اگر شرایط کشور درست باشد بودجه فرهنگی را در فرهنگ مصرف می کنیم، اما در این شرایط بودجه را به بخش دیگر می دهیم. به همین نسبت بودجه پژوهشی را نیز تغییر می دهیم. شرایط نرمال نیست و اولویت اول ما تغذیه است.

روان راز در بخش دیگری از مصاحبه در واکنش به بدهی و عدم پرداخت حقوق کارکنان دانشگاه اظهار کرد: شما خودتان را از کشور جدا می دانید؟ شرایط کشور عادی نیست و ما در جنگ هستیم. همه دانشگاه های هم سطح در شرایط ما هستند. به خاطر بدهی ها ما بیشتر از همه عذاب می کشیم.

رئیس گروه برنامه و بودجه دانشگاه بجنورد گفت: بودجه عمرانی از بودجه های هزینه جداست و اگر ریالی از اعتبارات عمرانی در هزینه ها خرج گردد تخلف است.

تخصیص 90 درصدی بودجه دانشگاه بجنورد

وی اضافه نمود: سال گذشته حدود 90 درصد بودجه تخصیص پیدا کرد. هرچند در بخشی مانند پژوهشی نتوانستیم تخصیصی بگذاریم و یا هزینه شرکت های خدماتی را نیز نپرداختیم، چون دولت به ما پول نداد.

دو نکته در پاسخ های مسئولان را می توان برجسته تر دانست. نخستین نکته مقایسه دانشگاه بجنورد با دانشگاه های هم سطح است. این موضوع سخنی صحیح بوده لذا نباید دانشگاه بجنورد با دانشگاه هایی که دهه هاست قدمت دارند مقایسه گردد، اما مسئولان مربوط نیز باید برای رفاه دانشجویان در این شرایط تمام توان خود را خرج نمایند.

نکته دیگر این مصاحبه نبود هیچ عدد و رقمی بود. اساس شفافیت تبیین تمام اعداد و ارقام است؛ اما مسئولان دانشگاه بودجه مصوب را به قانون بودجه امسال ارجاع دادند و درخصوص میزان تخصیص کل بودجه و بخش های مختلف پاسخی از جنس رقم ارائه ندادند. این موضوع می تواند علتی برای قانع نشدن دانشجویان به شمار آید.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3581

به "بودجه دانشگاه بجنورد کجا خرج می گردد؟ ، بودجه فرهنگی در سلف دانشگاه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه دانشگاه بجنورد کجا خرج می گردد؟ ، بودجه فرهنگی در سلف دانشگاه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید