تأکید مرکل بر راه اندازی اینترنت اروپایی برای جلوگیری از جاسوسی

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران، علیرضا آل داوود کارشناس امور رسانه در سیصد و سومین نشست تخصصی کارشناسی اندیشکده فضای مجازی مرکز مطالعات ژرفا و جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی که با مشارکت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین (ع) برگزار گردید، به آنالیز موضوع نقش حکمرانی رسانه ای سایبری آمریکا در انتخابات 2020 پرداخت.

تأکید مرکل بر راه اندازی اینترنت اروپایی برای جلوگیری از جاسوسی

وی گفت: دنیا شاهد بود که آمریکا به عنوان کشوری که به وسیله آژانس امنیت ملی سایبری خود (NSA)، فضای سایبر دنیا را مدیریت می نماید حتی به رئیس جمهور مستقر این کشور که دارای حقوقی مانند حق وتو، استفاده از کدهای کیف های هسته ای و فرماندهی کل نیروهای مسلح ایالات متحده است، اجازه تعدی به قوانین سایبری کشور را نمی دهد. وی و هوادارانش به راحتی سانسور می شوند، پیغام های وی در شبکه های اجتماعی با عناوینی همچون اخبار گمراه نماینده برچسب گذاری می گردد تا آرامش سایبری ایالات متحده آمریکا حفظ گردد!

وی گفت: جای تأمل دارد که کشوری مانند آمریکا به عنوان مدعی دروغین آزادی بیان، زمانی که هواداران دونالد ترامپ پای به خیابان ها می گذارند، بدون هیچ اغماضی دسترسی وی به تمام حساب های خود در فضای مجازی را قطع می نماید، در حالی که فراموش نخواهیم کرد، چطور این پلتفرم ها تمام امکانات زیرساختی خود را برای بر هم زدن آرامش ایران در ادوار مختلف به کار گرفتند!

این کارشناس رسانه اضافه کرد: خانم هیلاری کلینتون در کتاب خاطرات خود (2013) به صراحت می نویسد؛ زمانی که معترضین (اغتشاشگران) در خیابان های تهران بودند ما اجازه تعطیلی توئیتر را ندادیم! خانم کلینتون تصریح می نماید که جک دورسی (مدیر شبکه اجتماعی توئیتر) آن موقع در شهر بغداد اقامت داشته است! به بیان ساده تر در نزدیک ترین فاصله جغرافیایی ممکن برای راهنمایی عملیات حاضر شده بود!

وی گفت: رهبر انقلاب تا به امروز 3 بار به صراحت از این مسئله یاد نموده اند که شرکت توئیتر در فتنه مخملین آن مقطع برای نقش آفرینی در انتخابات ایران به روز رسانی خود را به تأخیر انداخت، این دوگانگی در برخورد آمریکا با دو انتخابات ریاست جمهوری در کشور خود و ایران حقایق زیادی را آشکار می نماید. یکی از این نکات جالب توجه اجازه محدود آمریکا به فعالیت رسانه ها در فضای انتخاباتی این کشور بود؛ ساختار امنیتی این کشور فقط به 7 رسانه مجوز رسمی پوشش اخبار انتخاباتی کشور را داد!

این کارشناس گفت: نهادهای حقوق بشری هیچیک مدعی نشدند که این ها معترض بودند و حق اعتراض به حاکمیت کشور خود را داشتند! اما در ایران زمانی که حاکمیت مجبور می گردد برای حفظ آرامش کشور مدتی دسترسی به اینترنت را محدود کند، تمام نهادهای حقوق بشری خارج از کشور دست به اعتراض می زنند!

آل داوود اضافه کرد: شبکه زیرساخت ملی اطلاعات آمریکا که در سال 1991 میلادی شکل گرفت، این امکان را برای ایالات متحده فراهم کرد که حاکمیت خود را در فضای سایبر گسترش دهد ولی زمانی که در ایران از شبکه ملی اطلاعات صحبت می کنیم، عده ای با طرح مسائلی مانند مسدود سازی دسترسی به فضای آزاد اطلاعات، مانع راه اندازی این شبکه در کشور می شوند.

وی تاکید نمود: یکی از چالش هایی که در آینده گریبان ما را خواهد گرفت به طور قطع خروج تدریجی اطلاعات کاربران ایرانی به وسیله پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، توئیتر و واتس اپ است. آن ها به وسیله این اطلاعات می توانند، سطوح مختلف عادات، رفتارها و عملکرد مردم ایران را ارزیابی خواهند کرد و با استفاده از Big Data در آینده کشور ما اثر خواهند گذاشت.

آل داوود با بیان اینکه گروهی از مدیران اجرایی کشور با طرح موضوعات واهی مانند افزایش سرعت اینترنت مردم را دچار خطای راهبردی کردند، ادامه داد: آن ها این تلقی را برای مردم به وجود آوردند که افزایش سرعت اینترنت به معنای توسعه شبکه ملی اطلاعات است! این رفتار صرفاً توسعه پهنای باند بود.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه کشوری در دنیا وجود ندارد که کاربران فضای مجازی تا این حد به هر نوع اطلاعاتی دسترسی داشته باشند، گفت: برای مثال آلمان پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران با تجربه ای که از شرایط ایران به دست آورد، هنگام برگزاری انتخابات کشور خود دسترسی به پلتفرم فیس بوک را محدود کرد یا خانم مرکل پس از افشای شنود مکالمات وی در آمریکا، طی ملاقاتی با رئیس جمهور فرانسه، صراحتاً از لزوم راه اندازی اینترنت اروپایی سخن به میان آورد تا مانع جاسوسی آمریکا از سران اروپایی گردد.

وی گفت: در کشورهای غربی که از سال 1960 میلادی لوایح مربوط به گردش آزاد اطلاعات تصویب شده مطابق مقررات عمومی حفاظت از داده، کاربران زیر 16 سال اجازه دسترسی به واتس اپ را ندارند. طبق همین قوانین پلتفرم های غیربومی مانند اینستاگرام برای فعالیت در کشورهای اتحادیه اروپا ملزم به راه اندازی دفاتر حقوقی در کشورهای میزبان هستند، از طرفی باید قواعد مربوط به گمنام سازی اطلاعات را رعایت نمایند.

آل داوود ادامه داد: شاهد اهمیت ویژه قانون مداری در استفاده از فضای مجازی در کشورهای مدعی گردش آزاد اطلاعات هستیم، در حالی که جریان تحریف، مطالبه همین قوانین در کشور را مخالفت با گردش آزاد اطلاعات و آزادی بیان معرفی می نماید!

وی گفت: امروز بیش از 60 درصد مردم ایران کاربر پیغام رسان های غیرایرانی هستند که همین مسئله لزوم مدیریت این فضا را بیش از گذشته برای ما آشکار می نماید. رهبر انقلاب بیش از هرکسی در کشور فضای سایبر را بر اساس اصول علمی فهم نموده اند و نسبت به مدیریت صحیح آن دغدغه دارند.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9902

به "تأکید مرکل بر راه اندازی اینترنت اروپایی برای جلوگیری از جاسوسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأکید مرکل بر راه اندازی اینترنت اروپایی برای جلوگیری از جاسوسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید