جاده ای که پس از 29 سال به مقصد نرسید

به گزارش وبلاگ دو جعبه، فتانه احدی- البرز- خبرنگار: در سال 69 پروژه ساخت جاده جدید طالقان- هشتگرد شروع شد. مردم طالقان انتظار داشتند این جاده در سال 70 به بهره برداری برسد، اما افتتاح این پروژه تاکنون به تعویق افتاده است.

جاده ای که پس از 29 سال به مقصد نرسید

اکنون با گذشت 29 سال از زمان آغاز پروژه، هنوز این جاده به بهره برداری نرسیده است. در سال 87 بود که با جدیت مسئولان تعدادی خودرو راهداری به این راستا کوهستانی آورده و امید در دل طالقانی ها کاشته شد. مسئولان برای گشایش جاده جدید در کمترین زمان وعده ها دادند، حتی پا را از این هم فراتر گذاشتند و ساخت جاده سبز بین طالقان- تنکابن در شمال کشور را به این مردم قله نشین نوید دادند.

  • افتتاح سد طالقان

در شهریور سال 85 سد عظیم طالقان، با حضور رئیس جمهوری وقت افتتاح شد و وی در مراسم افتتاحیه وعده داد که طالقان به منطقه گردشگری تبدیل خواهد شد. در حالی که قرار بود هم زمان با افتتاح این سد راه 33 کیلومتری کردان (هشتگرد) به طالقان که مسافت 150 کیلومتری تهران- طالقان را کوتاه می نماید، نیز افتتاح گردد و منطقه را از بن بست خارج کند، اما این اتفاق رخ نداد و با افتتاح سد، سیل گردشگران برای دیدن جاذبه های گردشگری طالقان که با افتتاح سد بر زبان ها افتاده بود، به راه افتاد.

این سد عظیم ظرف 4 سال ساخته شد و به بهره برداری رسید، اما راه هشتگرد به طالقان بهره برداری نرسیده است و راه پایین طالقان پس از 9 سال ناامن و خاکی است و با وجود افتتاح سد راستا پایین طالقان طولانی تر هم شده و راه بالای طالقان هم همچنان خاکی و صعب العبور است. سوال مردم طالقان از مسئولان این است که آیا با بهره برداری و استفاده از مواهب سد طالقان به عنوان چهارمین منبع تأمین آب تهران و همچنین البرز، مردم طالقان نباید از موهبت یک راه مطمئن برخوردار شوند؟ و چرا برای رفتن به طالقان از استان تهران و البرز باید به استان قزوین رفت و مجددا به استان البرز بازگشت. این آب و هوا و طبیعت زیبا آن هم در نبود یک جاده مناسب و امکانات بهداشتی درمانی، کار دست طالقانی ها داده و سبب شده تا فراریان از دود و دم تهران و کرج به آنجا پناه بیاورند که البته رفت و آمد هم برای میهمان و هم میزبان به این آسانی نیست.

طالقانی ها و گردشگران همچنان با خطرهای جاده طولانی و قدیمی دست و پنجه نرم می نمایند، جاده ای که در روزهای تعطیل ترافیکش از غل و زنجیر هم بدتر است و کشش این بار ترافیک را ندارد. هرچند که عده ای از کارشناسان و دوستداران محیط زیست بر این باورند که در جاده جدید ضوابط زیست محیطی رعایت نشده و با افتتاح این جاده سیل گردشگران به طالقان بدون فراهم بودن زیرساخت ها، طبیعت و فرهنگ طالقان را به مخاطره خواهد انداخت، اما امید است با نگاه ویژه مسئولان و تخصیص اعتبارات ردیف ملی این پروژه، زمینه های رفاه مردمان طالقان و گردشگران از یک جاده ایمن فراهم آید.

  • یک مشکل زیست محیطی

حال شمارش معکوس برای افتتاح این پروژه قدیمی آغاز شده، اما مشکل دیگری بر سر راه آن ایجاد شده است. مسئله ای که به نظر می رسد به دلیل رعایت نشدن ملاحظات زیست محیطی در طرح پروژه به وجود آمده و پیشبرد پروژه را با مشکل روبرو نموده است. رانش زمین در طول این پروژه شرایط را برای پیشبرد کار با مشکل روبرو نموده است. در سال های گذشته کمبود اعتبار از ادامه راه جلوگیری می کرد و جاده هشتگرد- طالقان به حال خود رها شده بود. اکنون که مسئولان در حال تامین اعتبار برای ادامه راستا هستند، مسئولان دیگر سخن از خطرات راستا، رانش زمین و ناامن بودن جاده می زنند که باید دید در پایان برای این جاده چه اتفاق هایی خواهد افتاد.

  • ساخت بلندترین تونل کشور در البرز

مدیرکل راه و شهرسازی البرز با اشاره به ساخت بلندترین تونل کشور در جاده طالقان، می گوید: جاده طالقان به هشتگرد احتیاجمند 100 میلیارد تومان دیگر است. تقی رضایی در ادامه با اشاره به اهمیت پروژه های راه سازی شهرستان طالقان می افزاید: در این شهرستان 290 کیلومتر راه روستایی داریم که حدود 174 کیلومتر آن آسفالت شده است. وی با این شرح که نزدیک به 60 درصد راه های روستایی در طالقان آسفالت است، اضافه می نماید: درمیانگین کشوری این عدد برابر 52 درصد است، به عبارتی میزان برخورداری روستاهای شهرستان طالقان از راه آسفالت 8 درصد بیشتر از میانگین

کشوری است.

مدیرکل راه و شهرسازی البرز می افزاید: برای ساخت 89 کیلومتر راه در شهرستان طالقان قرارداد منعقد شد که برای تحقق این مهم به 38 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است. رضایی اضافه می نماید: کوشش می کنیم سال جاری با توسعه راه های شهرستان طالقان به مباحثی ازجمله رونق و توسعه گردشگری این منطقه یاری کنیم. وی با اشاره به این که پروژه جاده طالقان- هشتگرد 42 کیلومتر است و در 3 قطعه اجرایی می گردد، می گوید: قطعه دوم آن تونل است که سال گذشته آغاز شد و پیشرفت 25 درصدی دارد. در کل پیشرفت این پروژه بیش از 85 درصد است. رضایی می افزاید: تا پیش از سفر ریاست جمهور به البرز در سال 95 حدود 13 میلیارد تومان و در سال های 96 و 97 نیز 67 میلیارد تومان دیگر اختصاص یافت.

سال جاری نیز باید اعتباری برای ادامه این پروژه در نظر گرفته گردد. وی با تأکید بر این که اکنون نیز پروژه جاده طالقان- هشتگرد احتیاجمند تزریق اعتباری 100 میلیارد تومانی است تا به پایان برسد، می گوید: تونل این پروژه حدود 2880 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بلندترین تونل کشور است، به طوری که 975 متر ارتفاع دارد و تکمیل آن حدود 50 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی البرز در بخش دیگری ادامه می دهد: به یقین با پیش بینی ظرفیت هایی استانی و ملی به دنبال این خواهیم بود تا تونل جاده طالقان- هشتگرد را هر چه زودتر تمام نموده و به مرحله بهره برداری برسانیم. رضایی می گوید: 14 جاده روستایی به واسطه جاده طالقان- هشتگرد به این راه اصلی انتقال داده شده است، به همین دلیل کوشش ما این است که این محور با کنارگذر هرچه زودتر زیر بار ترافیک برود. وی در مورد مصوبه شورای عالی امنیت ملی در مورد ممنوعیت ساخت وسازها در بستر چند سد کشور ازجمله سد طالقان، می افزاید: از سال گذشته و با تخصیص ردیف و اعتبار مناقصه ای برای انتخاب مشاور محیط زیستی اختصاص داده شد، حال قرار است این مشاور در سال 98 گزارش نهایی مطالعات خود را ارائه دهد.

  • ناایمنی جاده طالقان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز می گوید: سال های قبل در بالادست این پروژه هزینه زیادی برای اجرای طرح های آبخیزداری صورت گرفت، ولی با آغاز جاده سازی در این راستا این طرح ها بی حاصل شده است. حامد فرضی با اشاره به خطرساز بودن پروژه جاده طالقان می افزاید: جاده طالقان به دلیل این که در زمینی رانشی قرار گرفته است، به هیچ وجه برای تردد خودرو و سفر ایمن نیست و اگر قرار باشد این طرح به پایان برسد باید میلیاردها تومان هزینه گردد تا موانع موجود برطرف گردد. وی می گوید: قبل از اجرای این پروژه، با دستگاه های مجری در مورد خطرساز و غیراستاندارد بودن این طرح بیش از 20 بار نامه نگاری کردیم، ولی نتیجه بخش نبود.

  • رانش زمین در پروژه ساخت جاده هشتگرد- طالقان

فرماندار طالقان درباره رانش های اتفاق افتاده در این راستا می گوید: این موضوع در کمیته فنی استان و با حضور 15 دستگاه مختلف از جمله سازمان آب و خاک کشور آنالیز شده است. بهنام جهانی می افزاید: در این جلسه بحث هایی برای جلوگیری کامل از وقوع رانش در جاده های شهرستان مطرح شد، چون شهرستان طالقان به دلیل شرایط خاک، در بارندگی های اخیر حدود 20 مورد رانش داشت. وی ادامه می دهد: برای این موضوع پیشنهاداتی چون جایگزینی راستا تا اصلاح هندسی مطرح شده است، اما باید مطالعات بیشتری در مورد آن انجام گردد. در هرحال این موضوع باید به صورت کامل برطرف گردد تا بتوانیم پیش از آغاز فصل سرما این پروژه را تکمیل کنیم.

  • تخصیص اعتبار به جاده طالقان

استاندار البرز از تخصیص 20 میلیارد تومان به پروژه راه سازی هشتگرد- طالقان خبر می دهد و می گوید: تکمیل و بهره برداری از جاده هشتگرد- طالقان مطالبه بحق مردم است. این راستا علاوه بر این که زمان سفر را یک ساعت کاهش می دهد، به دلیل جاذبه های طبیعی عامل مهمی برای حضور گردشگران به شمار می رود. عزیزالله شهبازی می افزاید: با توجه به شرایط فعلی کشور و کاهش درآمدهای نفتی، جذب اعتبارات ملی برای پروژه های استانی بسیار سخت است، ولی با ارائه گزارش های دقیق و پیگیری های جدی پیروز به جذب 20 میلیارد تومان اعتبار برای تسریع در تکمیل راه هشتگرد- طالقان شدیم.

  • راستای که کوتاه می گردد

مجتبی عسگری- کارشناس راه و ترافیک:با ساخت جاده جدید هشتگرد- طالقان علاوه بر ایجاد یک راه دسترسی ایمن و مناسب، فاصله بین طالقان تا کرج 60 کیلومتر کاهش یابد؛ فاصله ای که اکنون 100 کیلومتر است. تاخیر در اتمام این طرح مهم موجب گلایه مندی مردم طالقان از مسئولان شده تا جایی که در زمان آغاز این طرح بسیاری جوان بودند، اکنون گرد پیری بر صورتشان نشسته و آرزو دارند روزی از جاده جدید گذر نمایند.

بخشی از راه فعلی شهرستان طالقان در استان قزوین قرار گرفته است و برای بهسازی و نگهداری آن باید با این استان هماهنگ گردد که از جمله مسائل این منطقه است. طول راستا طرح جدید راه هشتگرد- طالقان 31 کیلومتر است که در 3 مرحله در دست ساخت است. قطعه اول این راستا به طول 15 کیلومتر از طالقان تا دهانه تونل است. تونل به طول 960 متر قطعه دوم این راستا محسوب می گردد. قطعه سوم در ساوجبلاغ واقع شده که این قطعه نیز به دهانه جنوبی تونل متصل و طول آن 15 کیلومتر است. متأسفانه به دلیل این که فرایند ساخت تونل با مشکل روبرو شده، راه دسترسی نیز در مجاورت تونل به طول 7 کیلومتر در حال ساخت است. تاکنون 70 درصد قطعات یک و 3 خاکبرداری شده، لیکن هنوز اقدام اساسی برای حفاری تونل این راستا (قطعه دوم جاده) انجام نشده است.

برای ساخت و تکمیل طرح هشتگرد- طالقان میلیاردها تومان از محل اعتبارات ملی احتیاج است. با ساخت این راه، شاهد شکوفایی صنایع غیرآلاینده در شهرستان گردشگری طالقان خواهیم بود. اکنون از مسائل این شهرستان برای جذب سرمایه گذار نبود 2 بستر مناسب گاز شهری و راه است که به علت سرمای سخت زمستان در این شهرستان کوهستانی باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد. بسیاری از سرمایه گذاران برای راه اندازی پیست اسکی و مناطق گردشگری به این شهرستان مراجعه می نمایند، اما با مشکل راه و گاز شهری روبروند. در تابستان به صورت هفتگی 30 هزار گردشگر از منابع طبیعی طالقان بهره مند می شوند. جمعیت ثابت و بومی این شهرستان کوهستانی در فصل سرما 50 هزار نفر است و با پایان یافتن فصل سرما و برگشت بسیاری از مردم بومی، شاهد جمعیت 150 هزار نفری نیز هستیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "جاده ای که پس از 29 سال به مقصد نرسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده ای که پس از 29 سال به مقصد نرسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید