جستارهایی در زیبایی شناسی سازمان منتشر شد

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران دانش مدیریت از ابتدای شکل گیری آن به عنوان یک رشته علمی مستقل، مبتنی بر انگاره های مدرنیستی بوده و سازمان به عنوان مهم ترین نهاد یا ساختار این رشته بر اساس مولفه های عینی همانند کارایی، اثربخشی، سودآوری، فرآیندهای داخلی و …ارزیابی شده است.

جستارهایی در زیبایی شناسی سازمان منتشر شد

امادر دهه های اخیر و پس از فراگیری پارادایم پست مدرنیسم در فضای علمی مدیریت، همیشه این سوال مطرح بوده که آیا می توان سازمان و مدیریت را از منظری دیگر نگریست، به شیوه ای متفاوت طراحی کرد و با معیارهایی دیگرگونه مورد ارزیابی و قضاوت قرار داد؟ زیبایی شناسی که پایی در فلسفه و پای دیگر در هنر دارد، مدعی است می تواند پاسخی درخور به این پرسش دهد و رویکرد برآمده از زیبایی شناسی، در کنار رویکرد دیرپا و مدرنیستی بدیلی برای نگریستن به پدیده سازمان و عمل مدیریت باشد.

با اینکه این رویکرد در سال های گذشته در کتب و مقالاتی در غرب مطرح شده اما جای آن در آثار علمی و کاربردی رشته مدیریت و سازمان در ایران خالی بوده است. کتاب جستارهایی در زیبایی شناسی سازمان نوشته محمد ذاکری کوشیده ضمن طرح این نگرش متفاوت در ادبیات مدیریت ایران، بعضی از جنبه ها و ظرفیت های هنر و زیبایی شناسی را در مباحث مدیریتی و سازمانی مطرح کند.

نویسنده در مقدمه کتاب پس از ذکر پیشینه ­ای از شکل­ گیری علم مدیریت به عنوان یک رشته علمی متعین و اندیشه ­های مدرنیستی و اثبات ­گرایانه حاکم بر آن می ­افزاید: با ظهور نگرش پسامدرنیستی که در همه عرصه­ ها، شکستن قواعد و قالب ­های مدرنیستی را در دستورکار داشت؛ این انسان زیبایی ­شناس بود که به جای انسان عقلایی پای به عرصه سازمان می ­نهاد. انسانی که دیگر تنها هدفش، یکی را دوتا کردن و افزایش عایدی و سود به هر قیمتی نبود بلکه سازمان و محیط داخلی و خارجی آن پیش نگاهش واجد بعضی کیفیات زیبایی­شناختی است از جمله: زیبایی، زشتی، مسخرگی، تقدس و ...این نگاه و این کیفیات ادراک ­شده -چنانکه تفسیری ­ها و پدیدارشناسان می ­گفتند- سازمان را در فکر فرد می­ سازد. این تصویر شکل­ گرفته نگرش ­های فردی و جمعی و در مرحله بعد رفتارهای فردی و جمعی را شکل می ­دهد.

رضا نجف بیگی استاد پیشکسوت مدیریت در معرفی این کتابْ نوآوری آن را افزودن جنبه ­های زیبایی­ شناختی به آموزه ­های مدیریتی دانسته است. در این کتاب پس از مروری بر مفاهیم زیبایی شناسی و زیبایی شناسی سازمان در دو فصل اول، روینمودهای زیبایی شناسانه به رهبری، اخلاق و داستان سرایی سازمانی در فصول سوم تا پنجم مطرح شده است. فصول ششم و هفتم بهره گیری از هنر موسیقی و تئاتر را برای اهداف سازمان آنالیز نموده و فصل هشتم معماری، دکوراسیون و فضای فیزیکی سازمان را از نگاه زیبایی شناسی آنالیز نموده است.

چاپ اول این کتاب در 310 صفحه به همت انتشارات سیاهرود و با بهای 186000تومان در اسفند 1401 به بازار نشر عرضه شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 25 تیر 1402 بروزرسانی: 25 تیر 1402 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11363

به "جستارهایی در زیبایی شناسی سازمان منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جستارهایی در زیبایی شناسی سازمان منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید