خبرنگاران استاندار قزوین: تحقیق و پژوهش راه رسیدن کشور به توسعه پایدار است

به گزارش جعبه مهر، قزوین - خبرنگاران - استاندار قزوین، راه رسیدن کشور به توسعه پایدار را انجام مراحل تحقیق و پژوهش دانست و گفت: ظرفیت های بی بدلیل و فوق العاده ای در کشور وجود دارد که با تحقیق و پژوهش می توان آنها را به ثروت تبدیل کرد.

خبرنگاران استاندار قزوین: تحقیق و پژوهش راه رسیدن کشور به توسعه پایدار است

به گزار خبرنگاران، راهنمایی الله جمالی پور روز شنبه در جلسه شورای سیاستگذاری هفته پژوهش، توضیح داد: هرقدر پژوهش ها کاربردی تر و مبتنی بر ظرفیت های درونی کشور باشد ما را در رسیدن به توسعه پایدار و ثروت اندوزی یاری خواهد نمود.

وی گفت: اگرچه پژوهش، یک عنوان عام است اما ما باید در همه عرصه ها از جمله کشاورزی، صنعت و معدن ورود پیدا کنیم و با توجه اینکه فراوری با رویکرد جهانی خوب است اما اگر این مساله با تکیه بر منابع و ثروت های داخلی صورت بگیرد، بدون شک در خدمت توسعه داخلی قرار داده خواهد شد.

استاندار قزوین با بیان اینکه امروز سهم علمی کشور، بالاتر از توسعه پایدار است، تاکید نمود: فراوری علم ما در مقیاس جهانی از کشورهای دیگر جلوتر بوده و هم اکنون تعداد مقالات علمی ما به عدد 75 هزار رسیده است در حالیکه در 15 سال گذشته، این تعداد 500 تا 600 مقاله بود.

وی اضافه نمود: با وجود افزایش تعداد مقالات، وقتی به توسعه کشور نگاه می کنیم، می بینیم که اثر توسعه علمی در توسعه کشور پررنگ نیست.

جمالی پور با تاکید بر اینکه اصرار ما بر تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت به این دلیل است که بتوانیم ظرفیت های داخلی خود را تغییر دهیم، اضافه نمود: امروز، برقرار نشدن ارتباط و پیوند منطقی بین ظرفیت ها با دانشمندان داخلی کشور، ما را با چالش هایی روبه رو ساخته است که باید در صدد برطرف این ایراد باشیم.

به گفته وی، با برگزاری مناسبت هایی مانند هفته پژوهش باید بتوانیم ارتباط سازنده ای بین پژوهشگران کشور با ظرفیت و امکانات موجود برقرار کنیم.

استاندار قزوین با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز ارتباط بین دانشگاه های کشور با بعضی حوزه ها از جمله صنعت، کشاورزی و معدن مستحکم نشده است، اعلام کرد: این ارتباط در حال حاضر شاید به 20 درصد رسیده باشد در حالی که این میزان در کشورهای خارجی 100 درصد است و دانشگاه ها به طور کامل در خدمت صنایع و سایر حوزه ها قرار دارند.

جمالی پور ادامه داد: یکی از دلایلی که دانشگاه های ما نتوانسته اند ارتباط مناسبی با صنعت برقرار نمایند به این موضوع باز می گردد که این مراکز، خود را در طول سال وابسته به بودجه های دولتی می دانند در حالیکه چنین بودجه هایی باید از محل صنعت و پژوهش نصیب آنها گردد.

وی با اشاره به 2 هزار و 500 دانشگاه کشور، تاکید نمود: با وجود این تعداد مراکز علمی و دانشگاهی در کشور، قرار داشتن صنعت ما در چنین وضعیتی، اسفبار است و باید برای حل این معضل چاره اندیشی لازم صورت گیرد.

جمالی پور در پاسخ به اینکه چرا شرکت های دولتی ظرف تنها چند سال به نابودی و ورشکستگی کشیده می شوند؟اضافه نمود:شاید دلیل آن به این علت است که مدیریت حاکم بر آنها نتوانسته است خلق ثروت کند و همواره خود را متکی به بودجه های دولتی می داند.

استاندار قزوین یادآور شد: امروز بیش از هر زمان دیگری احتیاج داریم تا پژوهشگران ما ارتباط عمیقی با بعضی حوزه ها از جمله صنعت و معدن داشته باشند چرا که در این بخش ها ما نتوانسته ایم به نحو شایسته ای از ظرفیت های موجود بهره مند شویم.

15 تا 20 آذرماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8463

به "خبرنگاران استاندار قزوین: تحقیق و پژوهش راه رسیدن کشور به توسعه پایدار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاندار قزوین: تحقیق و پژوهش راه رسیدن کشور به توسعه پایدار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید