دنیای رنگی سرخابی

به گزارش جعبه مهر، کمتر از 40 روز دیگر استقلال و پرسپولیس در شهرآورد شماره 96 پایتخت به مصاف هم می فرایند، اما 53 سال پیش، در چنین روزی هیچ تاریخچه ای برای تقابل های سرخابی وجود نداشت.

دنیای رنگی سرخابی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه خبرنگاران، پاک پاک. قرمز و آبی پایتخت نخستین بار 16 فروردین سال 1347 به مصاف هم رفتند.

می گویند خیابان های منتهی به استادیوم امجدیه پر بود از جمعیت. 20 هزار نفر استادیوم را به مرز انفجار رسانده بودند تا خاطره بازی های داغ شاهین وتاج را زنده نمایند. حمیدرضا صدر در کتاب پسری روی سکوها درباره این بازی می نویسد: خداحافظ شاهین. خداحافظ عباس اکرامی، خداحافظ امیر مسعود برومند. سلام پرسپولیس. سلام پرویز دهداری. سلام علی عبدو. عبدو باشگاهی را که پنج سال پیش تأسیس نموده بود در سایه انحلال شاهین به صف اول ورزش ایران می کشد. باشگاهی به نام پرسپولیس. رنگ سرخ پا به فرهنگ ورزشی ایران می گذارد. دو جبهه خصم و برگزاری اولین نبرد. گشوده شدن نخستین صفحه در سال نو. سه روز پس از سیزده به در. اولین رویارویی دشمنان عظیم پس از انحلال شاهین. با بازگشت پرویز دهداری، این بار به عنوان مربی پرسپولیس در نخستین ملاقات با تاج. مقدمه ای بر تاریخ و دیباچه ای برتب های بالا. شروع بازی های گاهی تماشایی و گاهی مقوایی. اولین نبرد تب وتایی ندارد. بی اثر است و بدون شور. خنثی است و بی حس وحال. داریوش مصطفوی که از تهران جوان راهی تاج شده از معدود بازیکنانی بوده که درخشیده. چندباری دروازه هادی طاووسی را تهدید نموده. با این حال گلی از دروازه ها عبور نکرد. صفر - صفر. اولین تساوی.

نخستین شهرآورد را عبدالرضا موزون سوت زد. ارشد برازنده و ایرج نیک رفتار هم این بازی محبت آمیز را پرچم زدند. در آن بازی داریوش مصطفوی می توانست نخستین گلزن دربی لقب بگیرد اما سه موقعیت تک به تک را از دست داد. آنطرف حمید جاسمیان هم جدی ترین موقعیت پرسپولیس را خراب کرد تا به این ترتیب تماشاگران بدون تماشای گل استادیوم را ترک نمایند. ترکیب دو تیم را در نخستین شهرآورد مرور می کنیم. اسم ها خاطرات زیادی در دل خود دارند:

ترکیب تاج:

حسین قاضی شعار، علی محمد کاردان، مهدی لواسانی، احمد رحیمی، اورنیک کاراپتیان، کامبیز جمالی (کاپیتان)، علی جباری، حسین فرزامی، داریوش مصطفوی، مرتضی شرکاء واحمد منشی زاده

سر مربی: علی دانایی فرد

ترکیب پرسپولیس:

هادی طاووسی، ابراهیم آشتیانی، حمید جاسمیان (کاپیتان)، جعفر کاشانی، رضا وطنخواه، کاظم رحیمی، عزت ا... وطنخواه، فریدون معینی (بهمن نوروزی)، اصغر ادیبی (حسین کلانی)،ناظم گنجاپور و همایون بهزادی

سرمربی: پرویز دهداری

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9648

به "دنیای رنگی سرخابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیای رنگی سرخابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید