راه های درمان سنگ کلیه و پیشگیری از عود مجدد

به گزارش جعبه مهر، رییس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: مردان باید هرگونه تغییر در ادرار شامل احتباس، تکرر ادرار و وجود خون در ادرار را جدی بگیرند و حتما پس از 40 سالگی برای معاینه به پزشک مراجعه نمایند.

راه های درمان سنگ کلیه و پیشگیری از عود مجدد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر عباس بصیری با اشاره به بیماری های کلیوی و موارد مرتبط با آن، از فعالیت کلینیک پیشگیری از سنگ کلیه وابسته به مرکز تحقیقات کلیه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اطلاع داد و با اشاره به حضور متخصصان برجسته اورولوژی و تغذیه در کلینیک پیشگیری از سنگ، گفت: در این کلینیک که در پلی کلینیک بیمارستان شهید دکتر لبافی نژاد قرار گرفته است روزانه 20 بیمار با هدف شناسایی نوع سنگ و کوشش برای جلوگیری از ایجاد مجدد سنگ های کلیوی پذیرش می شوند.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از فعالیت منحصر بفرد این کلینیک در کشور و سطح خاورمیانه اطلاع داد و گفت: در سراسر جهان تنها 2 کلینیک پیشگیری سنگ وجود دارد که یکی در آمریکا و دیگری در اروپا قرار گرفته است.

سنگ کلیه یکی از مهم ترین عوامل نارسایی کلیه

وی اضافه نمود: در کلینیک پیشگیری از سنگ کلیه دانشگاه شرایط و علل تشکیل سنگ در بیماران ضمن انجام آزمایشات لازم آنالیز می گردد و در ادامه درمان های لازم به همراه رژیم غذایی، ارائه می گردد.

بصیری با بیان اینکه سنگ کلیه به عنوان یکی از مهم ترین عوامل نارسایی کلیه شناخته می گردد، گفت: سنگ های کلیوی رسوب مواد معدنی هستند که در یکی از کلیه ها یا هر دوی آن ها ایجاد می شوند. سنگ های ریز معمولا در هنگام دفع بسیار دردناک هستند و این درحالی است که سنگ های درشت می توانند سراسر کلیه را درگیر و بدون هیچ نشانه ای با آسیب جدی به کلیه فرد همراه باشند.

وی با تاکید بر این موضوع که در تعداد قابل توجهی از بیماران، سنگ سازی کلیه ارثی بوده و علت خاصی را برای تشکیل آن پیدا نمی کنیم، سابقه بیماری در خانواده و علائم ادراری را یکی از مهمترین نشانه های آنالیز این بیماری ذکر کرد.

نحوه پیشگیری از عود مجدد سنگ کلیه

بصیری اضافه نمود: جهت جلوگیری از عود مجدد سنگ باید بیماری زمینه ای را درمان کرد. به بیمار توصیه می گردد که روزانه 2 تا 3 لیتر مایعات بنوشد؛ چراکه مصرف مایعات زیاد شرط اول درمان انواع سنگ ها و جلوگیری از تشکیل آن است. همچنین حذف مصرف نمک به طور کلی و به حداقل رساندن مصرف گوشت و تمامی پروتئین های حیوانی نیز از جمله توصیه های دیگر برای جلوگیری از عود این بیماری است.

وی ادامه داد: سنگ سازی در تعداد قابل توجهی از بیماران ارثی بوده، بنابراین مراجعه به موقع برای آنالیز و درمان لازم سبب جلوگیری از آسیب دائمی به کلیه می گردد.

شایع ترین مسائل ارولوژی

بصیری با بیان اینکه بیماری های کلیوی، مجاری ادراری و سنگ کلیه و پروستات شایع ترین مسائل ارولوژی است، گفت: به طور کلی هر کدام از این مسائل 30 درصد بیماری های اورولوژی کلیه را تشکیل می دهند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به بیماری تنگی لگنچه و تنگی حالب گفت: این بیماری نوعی بیماری مادرزادی و ژنتیکی است به شکلی که فرد مبتلا سنگینی اطراف کلیه را امری بسیار عادی تلقی می نماید، تنگی لگنچه به مرور زمان باعث متورم شدن کلیه ها می گردد و تخریب کلیه مهم ترین و بدترین عارضه این بیماری است.

این فوق تخصص بیماری های کلیوی با بیان اینکه بعضی از موارد بیماری تنگی لگنچه با سونوگرافی های پیشرفته در دوران بارداری قابل تشخیص است، اضافه نمود: با استفاده از روش ابداعی جدید امکان درمان سریع تر و با کمترین درد عارضه تنگی لگنچه رفع می گردد و ضروری است کسانی که دارای سابقه ارثی ابتلا به این بیماری هستند به این موضوع توجه نمایند.

وی ادامه داد: عدم درمان افرادی که دچار تنگی مجرای ادراری هستند، در طولانی مدت موجب از بین رفتن قدرت انقباضی مثانه شده و ادرار باقی مانده در مثانه سبب بروز عفونت های مکرر و در نهایت آسیب به کلیه ها می گردد.

علائم مهم عفونت های کلیه و مجاری ادراری

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه کرد: سوزش ادرار، قطع و وصل شدن یا چکه کردن ادرار، تب های طولانی، شب ادراری های مکرر و دفع مشکل ادرار می تواند یکی از علائم مهم در عفونت های کلیه و مجاری ادراری باشد و در هر جنس و سنی نیازمند توجه ویژه است.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سرطان پروستات جزو شایع ترین سرطان ها در مردان است، اضافه نمود: امروزه ثابت شده سرطان پروستات جنبه ارثی دارد و مردان باید هرگونه تغییر در ادرار شامل احتباس، تکرر ادرار و وجود خون در ادرار را جدی بگیرند و حتما به پزشک جهت معاینه مراجعه نمایند.

علل نارسایی و عفونت کلیه در زنان

وی در انتها اضافه نمود: خانم هایی که به سن یائسگی می رسند نیز باید توجه داشته باشند در این مرحله به دلیل تغییر در میزان فراوری هورمون هایی نظیر استروژن و پروژسترون در ناحیه تناسلی مخاط خشک و چسبنده می گردد و ادرار به درستی تخلیه نمی گردد. همین موضوع می تواند باعث نارسایی و عفونت کلیه در زنان گردد.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6595

به "راه های درمان سنگ کلیه و پیشگیری از عود مجدد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های درمان سنگ کلیه و پیشگیری از عود مجدد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید