ساخت فرودگاه در قزوین اقتصادی نیست

به گزارش جعبه مهر، معاون امور عمرانی استانداری قزوین گفت: قزوین به لحاظ موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد به لحاظ دسترسی فقط از خطوط زمینی بهره مند است و خطوط هوایی در آن جایی ندارد که البته برخی خطوط هوایی را برای قزوین ضرورت دانسته و برخی عنوان نداشتن صرفه اقتصادی را برای ساخت فرودگاه به کار می برند.

ساخت فرودگاه در قزوین اقتصادی نیست

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، استان قزوین به لحاظ موقعیت جغرافیایی که داراست به عنوان شاهراه مواصلاتی بین شمال و مرکز کشور است و البته به لحاظ نزدیکی به پایتخت می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

قزوین علاوه بر شاهراه مواصلاتی به لحاظ غنی بودن در بخش کشاورزی و صنعت و هم چنین به دلیل دارا بودن اماکن تاریخی سالانه میزبان بازدیدکنندگان زیادی است.

ظرفیت ها و پتانسیل هایی که قزوین در حوزهٔ گردشگری دارد می طلبد تا بستر مناسبی برای رفت و آمد مسافران فراهم شود از این رو یکی از راه های ارتباطی می تواند خطوط هوایی باشد که البته تا به امروز چنین اتفاقی نیفتاده است و دسترسی به استان قزوین صرفأ از طریق راه های زمینی اجرا شده است.

البته شرایط اقتصادی و صنعتی قزوین نیز به گونه ای است که با وجود شهرک های صنعتی متعدد از جمله شهر صنعتی البرز، فرودگاه می تواند به شکوفایی اقتصادی آن کمک کند.

در نگاه نخست شاید به واسطه نزدیکی قزوین به تهران نیاز به فرودگاه در استان احساس نشود که البته عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در سفر خود به استان قزوین در سال 95، اعلام کرده بود که احداث فرودگاه در استان قزوین می تواند بسکمک از مسائل حمل ونقل کشور را کاهش دهد.

البته بر خلاف تصور وزیر کشور، علی فرخ زاد معاون امور عمرانی استانداری قزوین معتقد است بنا به شرایطی که در کشور وجود دارد برخی از فرودگاه های مراکز شهری در حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل به سر می برند و البته سازمان هواپیمایی نیز احداث فرودگاه در قزوین را اقتصادی نمی داند.

داود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 نیز گفت: بهره مندی از فرودگاه یکی از ضرورت های استان ما است اگرچه قزوین از خطوط ریلی و آزادراه برخوردار است.

معاون امور عمرانی استانداری قزوین اظهار کرد: فرودگاهی که در حال حاضر در استان قزوین وجود دارد فرودگاه خدمات هوایی ویژه و سم پاشی است که با توجه به متفاوت بودن تکنولوژی آن اگر بخواهیم تغییر کاربری دهیم باید طول باند آن را ارتقای زیادی دهیم.

وی تأکید کرد: مطابق با مصوبه مجلس دولت هیچ پروژهٔ جدیدی را آغاز نخواهد کرد و بنابراین برای این کار نیاز به ورود بخش خصوصی است.

وی افزود: در سنوات گذشته شهرداری قزوین برای این کار اقداماتی را آغاز کرد اما به دلیل این که مالکیت این فرودگاه با جهاد کشاورزی است، مسائلی مطرح و موجب شد تا هزینه هایی که شهرداری متقبل شده بود عودت داده شود.

وی افزود: در زمانی که شهرداری ورود پیدا کرده بود بنا شده بود تا شهردارای به عنوان مالک وارد و شرکت خصوصی سازی نیز به عنوان سهم آورده باشد، اما به لحاظ این که اراضی با ارزشی وجود داشت با مخالفت جهاد کشاورزی همراه بود.

فرخ زاد تأکید کرد: با پیگیری هایی که پیش از این با سازمان هواپیمایی شده بود به صورت دولتی نیز رغبتی برای احداث فرودگاه در قزوین وجود نداشت و به لحاظ نزدیک بودن قزوین به فرودگاه های پایتخت موافقت در این زمینه وجود نداشت.

فرودگاه قزوین به صورت پدافندی و یا تفریحی و آموزشی عمل کند

فرخ زاد گفت: تنها پیشنهادی که در حال حاضر وجود دارد این است که این فرودگاه به صورت پدافندی و به عنوان پشتیبان برای تهران و مناطق غرب کشور و یا به عنوان فرودگاه تفریحی و آموزشی استفاده شود که البته برای این منظور نیز باید بخش خصوصی ورود پیدا کند و البته چون مالکیت پروژه با جهاد کشاورزی است باید جهاد کشاورزی تصمیم گیری کند.

بهره مندی قزوین از فرودگاه ضرورت دارد

داود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 و نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از ضرورت های استان ما بهره مندی از فرودگاه است و این در حالی است که ما در استان خطوط ریلی و آزادراه هایی را نیز داریم که با آزاد راه قزوین-تهران و افتتاح خط ریلی قزوین-رشت و آزادراه همدان به لحاظ زیر ساختی بخشی از نیازها برطرف می شود.

محمدی معتقد است: در ارتباط با احداث فرودگاه در استان قزوین نیز رایزنی هایی اجرا شده و با استاندار جدید نیز مذاکراتی در این حوزه داشتیم.

با توجه به این که بررسی نیاز به فرودگاه ارتباط تنگاتنگی با اداره کل راه و شهرسازی دارد اما به واسطه آن که سکان مدیریتی این اداره به تازگی به دست یکی از مدیران غیر بومی افتاده است بنابراین طبیعی است قدری زمان لازم است تا بررسی های لازم توسط مدیر کل جدید صورت گیرد و لذا اعلام نظرات پیش از بررسی دور از انصاف است.

اگرچه نماینده مردم قزوین البرز و آبیک اعلام می کند که در خصوص احداث فرودگاه رایزنی هایی اجرا شده و مذاکراتی انجام شده است اما معاون عمرانی استاندار معتقد است دولت هیچ پروژه جدیدی را آغاز نخواهد کرد.

احداث فرودگاه در استان قزوین می تواند علاوه بر ارتقای مسیرحمل و نقل و البته تسهیل در آن به رونق گردشگری نیز کمک کند و بتواند در افزایش و جذب گردشگر تاثیر گذار باشد.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4374

به "ساخت فرودگاه در قزوین اقتصادی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت فرودگاه در قزوین اقتصادی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید