سایکودرام روشی برای اثرگذاری بر شخصیت افراد

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران استفاده از جنبه های دراماتیک و زیبایی شناسانه هنر نمایش برای اثرگذاری بر شخصیت افراد را سایکودرام می گویند؛ فعالیتی که مطابق ذات نمایش به صورت گروهی انجام می پذیرد و از گذشته های دور نمونه های ابتدایی آن در میان آثار بعضی از نمایشنامه نویسان چون شکسپیر دیده می شد؛ اکنون در دنیای معاصر نیز بعضی از روان درمانگران به این سمت و سو رفته و با این روش در پی درمان بیمار خود هستند. درواقع در این شیوه درمانجو در کنار سایر تماشاگران یا بازیگران خود وارد صحنه می گردد و درون خویش را به نمایش می گذارد. طاهر فتحی در کتاب سایکو درام: پیشگیری و درمان بیماری های روانی - اجتماعی در صحنه نمایش به این موضوع پرداخته است.

سایکودرام روشی برای اثرگذاری بر شخصیت افراد

او در این اثر به تشریح سایکودرام، تفاوت آن با تئاتر معمولی، تماشاگران، ساختار و عناصر سایکودرام پرداخته و از تفاوت آن با تئاتر درمانی نوشته است: هیچ متنی به نام متن نمایشی وجود ندارد. زیرا در سایکودرام، پروتاگونیست بازیگر نیست. او دنیای خصوصی خود را اجرا می نماید. تئاتر درمانی روشی یکسره متفاوت است. در تئاتر درمانی ابتدا نمایشنامه ای وجود دارد. ممکن است این نمایشنامه، اثری از سوفوکل باشد یا کاری از شکسپیر، آرتور میلر و یا اثری از نویسندگان مشهور و یا گمنام ایرانی.

همچنین نویسنده از پذیرش مختصات عصر حاضر برای آغاز روان درمان گری سخن می گوید و اصول سایکودرام را بر می شمارد. از صحنه سایکو درام می نویسد و درباره کاگردانی گروه و داستان صحبت می نماید؛ ویژگی های کارگردان این هنر را مطرح می نماید و از نقش روان درمانگر به عنوان کارگردان سخن می راند.

فتحی در سایکودرام از پروتاگونیست یا همان درمانجو صحبت نموده و چگونگی انتخاب شخص اول نمایش را آنالیز می نماید و می گوید:پروتاگونیست در جلسه سایکودرام، به شخصی گفته می گردد که مهم ترین و اصلی ترین عملکرد را به عهده دارد. در حقیقت، تمامی عناصر یک مجموعه سایکودرام، در وهله اول، درمان او را هدف اصلی خود می دانند؛ همچنین در بخشی دیگر آورده است که پروتاگونیست حق اشتباه کردن دارد و کارگردان هرگز در صدد سلب این حق نیست. ساکودرام را روشی می دانند که در جریان آن، شخص حق دارد که اشتباه کند، بدون این که در مقابل آن تنبیه گردد.

در نهایت نیز فنون سایکودرام چون فن جفت، وارونگی نقش، فن آینه، فن تک گویی، فن فرافکنی در آینده، فن توهم نمایی و فن خود - محقق سازی را نام برده و تشریح می نماید. نویسنده برای آنالیز و نشان دادن هرچه بهتر سایکو درام در خاتمه کتاب نمونه هایی از جلسه های سایکو درام را آورده است.

انتشارات ناهید کتاب سایکو درام: پیشگیری و درمان بیماری های روانی - اجتماعی در صحنه نمایش اثر طاهر فتحی را در 312 صفحه، شمارگان 550 نسخه و با قیمت 62000 تومان منتشر نموده است.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8607

به "سایکودرام روشی برای اثرگذاری بر شخصیت افراد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایکودرام روشی برای اثرگذاری بر شخصیت افراد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید