سوراخ لایه ازون جنوبگان بسیار عمیق تر و وسیع تر شده است

به گزارش جعبه مهر، در ماه های اخیر، سوراخ لایه ازون روی جنوبگان به یکی از اندازه های بزرگ ثبت شده در سال های اخیر رسیده است.

سوراخ لایه ازون جنوبگان بسیار عمیق تر و وسیع تر شده است

در سال 2019، دانشمندان نشان دادند که سوراخ لایه ازون جنوبگان از زمان شروع ردیابی، یعنی سال 1982، به کوچک ترین اوج خود رسیده است. اما به روزرسانی سال 2020 درباره این ناهنجاری جوّی چشم انداز تأمل برانگیزی را به همراه دارد. در ادامه این مطلب از خبرنگاران درباره اندازه گیری جدید از لایه ازون بخوانید.

اندازه گیری های جدید ماهواره سنتینل-5پی آژانس فضایی اروپا نشان می دهد که سوراخ ازون دوم اکتبر سال جاری به بیشترین اندازه خود (حدود 25 میلیون کیلومترمربع) رسیده است. بدین ترتیب، این رکورد درکنار سوراخ های ازون سال های 2018 و 2015 قرار می گیرد که به ترتیب قله های 22/9 و 25/6 میلیون کیلومتر مربع را ثبت کردند.

علاوه بر نوسان های سال به سال، سوراخ لایه ازون روی جنوبگان هر سال نیز دچار نوسان می گردد و غلظت ازون درون سوراخ زمانی کاهش پیدا می کند که دما در استراتوسفر سردتر می گردد. وقتی این اتفاق می افتد؛ به ویژه وقتی ابرهای استراتوسفر قطبی در دمای کمتر از 78- درجه سانتی گراد تشکیل می شوند، واکنش های شیمیایی در حضور تابش خورشیدی مولکول های ازن را تخریب می کنند.

پروتکل مونترال نقطه عطفی در دستاورهای زیست محیطی بشر به شمار می رود و تولید کلروفلوئوروکربن های مضر (CFCها موادشیمیایی هستند که قبلا در مبردها و بسته بندی ها و افشانه ها استفاده می شدند) را به تدریج متوقف کرد که مولکول های ازون را در حضور نورخورشید تخریب می کنند.

درحالی که اکنون می دانیم اقدامات انسانی در برطرف کردن سوراخ لایه ازون جنوبگان مؤثر بود، نوسان های مداوم دیده شده در سال های متمادی نشان می دهد که فرایند بهبودی آن طولانی مدت خواهد بود. ارزیابی سال 2018 سازمان جهانی هواشناسی نشان داد که غلظت های ازون بالای جنوبگان حدودا تا سال 2060 به سطوح نسبتا طبیعی پیش از دهه 1980 برمی گردد. برای تحقق این هدف باید به پروتکل پایبند باشیم.

درحالی که حداکثر اوج سال 2020 بزرگ ترین موردی نیست که تا به امروز ثبت شده است (بزرگ ترین مربوط به سال 2000 با سوراخی به وسعت 29/9 میلیون کیلومترمربع بود)، هنوز درخور توجه است و این سوراخ یکی از عمیق ترین سوراخ هایی محسوب می گردد که در سال های اخیر ثبت شده است.

پژوهشگران می گویند رویداد سال 2020 تحت تأثیر گردباد قطبی قدرتمندی رخ داده است که پدیده ا بادی است که دمای استراتوسفری بالای جنوبگان را سرد نگه می دارد. درمقابل به گفته دانشمندان، در آن زمان دمای گرم تر سال گذشته باعث ثبت کوچک ترین سوراخ ازن در سال 2019 شد.

اگرچه ممکن است جهت سریعی وجود نداشته باشد و به احتمال اوج های ترسناک دیگری را در سال های پیش رو خواهیم دید، پروتکل مونترال پشتوانه ما است. اگر آن را رعایت کنیم، روزی به آنجا خواهیم رسید.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مطلب انسان چه مدت بدون آب دوام می آورد؟ را بخوانید.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: پیام دلتا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7979

به "سوراخ لایه ازون جنوبگان بسیار عمیق تر و وسیع تر شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوراخ لایه ازون جنوبگان بسیار عمیق تر و وسیع تر شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید