صدور گذرنامه مصونیت کووید 19 در بعضی کشورها

به گزارش جعبه مهر، بعضی کشورها آغاز به صدور مدرکی موسوم به گذرنامه مصونیت نموده اند این گذرنامه تأیید می نماید فرد قبلاً ویروس کرونا را گرفته و به همین دلیل دیگر ناقل آن نیست و به آن مبتلا نخواهد شد. مدرکی که محدودیت های قرنطینه را حذف می نماید.

صدور گذرنامه مصونیت کووید 19 در بعضی کشورها

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، دولت ها در سراسر جهان از شهروندان خود آزمایش پادتن ویروس کرونا می گیرند تا معین گردد آن ها به بیماری کشنده کووید-19 مبتلا شده اند یا نه.

بعضی کشورها آغاز به صدور مدرکی موسوم به گذرنامه مصونیت نموده اند و بعضی دیگر هم احتمالاً راه آن ها را پیش خواهند گرفت. این گذرنامه تأیید می نماید فرد قبلاً ویروس کرونا را گرفته و به همین دلیل دیگر ناقل آن نیست و به آن مبتلا نخواهد شد. مدرکی که محدودیت های قرنطینه را از جلوی پای دارنده اش برمی دارد.

اما آیا این نظریه ای درست است؟ آیا ممکن است این روش به شکل گیری یک گروه برگزیده حامل پادتن بینجامد که می توانند سر کار و مسافرت بروند یا قرار عاشقانه بگذارند در حالی که احتیاط های بهداشتی همچنان دست و پای بقیه مردم را بسته است؟

گذرنامه مصونیت چیست؟

گذرنامه مصونیت، سندی است که تأیید می نماید فرد قبلاً به کووید-19 مبتلا شده است. از این مدرک می توان برای ورود به اماکنی که درشان به روی دیگران بسته است، استفاده کرد.

این گذرنامه در صورتی به شما داده می گردد که جواب آزمایش پادتن تان مثبت گردد. پادتن ها نوعی پروتئین هستند که بدن وقتی در معرض ویروس قرار می گیرد، فراوری می نماید.

با رعایت چنین اصولی، استونی در حال راه اندازی سیستم صدور گذرنامه مصونیت است و شیلی هم روی طرحی مشابه کار می نماید که گواهی معافیت نام گرفته است.

تاوت هینریکوس، یکی از بنیان گذاران شرکت ترنسفر وایز که در زمینه تبدیل ارز فعال است به ساخت این سیستم در استونی یاری نموده است. سیستمی که به شکل اپلیکیشن موبایل طراحی شده است.

برگزیدگانی که گذرنامه مصونیت دارند

اما آیا این آزمایش می تواند جنبه های منفی هم داشته باشد؟ آیا ممکن است به شکل گیری گروهی برگزیده منجر گردد که نسبت به کووید-19 مصونیت دارند؟

آیا ممکن است این آزمایش جامعه را به دو دسته تقسیم کند؟ یک دسته افراد به اصطلاح ایمن که هر طور دل شان می خواهد رفت وآمد می نمایند و دسته دیگر مردمی که به دلیل نداشتن مصونیت در برابر بیماری باید در خانه بمانند و به محدودیت های فاصله گیری اجتماعی تن دردهند؟

رابرت وست، استاد سلامت، روانشناسی و علوم رفتاری در کالج دانشگاهی لندن نگران بوجود آمدن تفرقه در جامعه است. جامعه ای که در یک سوی آن دارندگان گذرنامه های مصونیت که هر جا بخواهند مشغول به کار می شوند، قرار دارند و در سویی دیگر افرادی که پادتن در بدن خود ندارند و نمی توانند کار پیدا نمایند.

او می گوید: تصور کنید داشتن یک گواهی نامه درهایی را به رویتان باز می نماید که به روی افراد فاقد آن باز نمی شوند. این می تواند به ایجاد چنددستگی در جامعه منجر گردد و تبعیض و نابرابری را افزایش دهد.

وی همچنین هشدار می دهد که تمام فرضیه ها در رابطه با مصونیت ممکن است نادرست باشند: ممکن است پایه های علمی محکمی نداشته باشند و فقط مبتنی احتمال باشند. این احتمال که خود شما نسبت به ویروس آسیب پذیر هستید یا نیستید و یا در موقعیتی قرار دارید که ممکن است آن را به افراد دیگر منتقل کنید.

او می گوید: چنین چیزی می تواند به بخش های مختلف جامعه که به شدت تحت تأثیر فشارهای تجاری هستند، ضربه بزند.

پروفسور وست شرایطی را هم مجسم می نماید که مردم با گواهینامه های مصونیت خود می توانند در بخش سلامت به مراقبت از بیماران آسیب پذیر مشغول شوند یا شرکت ها از آن به عنوان راهی برای رقابت با سایر کمپانی ها استفاده نمایند.

اما او معتقد است مدارک کافی مبنی بر اینکه آزمایش پادتن راهی مناسب برای تشخیص احتمال ابتلا به کووید-19 یا انتقال آن باشد، وجود ندارد. او همچنین نگران است که دولت ها منابع هنگفتی را صرف انجام این نوع آزمایش در سطح گسترده نمایند.

4129/

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6495

به "صدور گذرنامه مصونیت کووید 19 در بعضی کشورها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور گذرنامه مصونیت کووید 19 در بعضی کشورها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید