طرح رتبه بندی دانشگاه ها در حوزه آموزش الکترونیکی آغاز شد

به گزارش جعبه مهر، معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در چارچوب طرح رتبه بندی، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در حوزه آموزش الکترونیکی وارد یک حوزه رتبه بندی و ارزیابی عملکرد می شوند تا نقاط ضعف و قوت شان مشخص شود.

طرح رتبه بندی دانشگاه ها در حوزه آموزش الکترونیکی آغاز شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در کنفرانس ملی آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران که صبح امروز یکشنبه 20 مهر ماه 99 با موضوع تجربیات و چالش های استقرار یادگیری الکترونیکی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان و مدیران این وزارتخانه به شکل مجازی و حضوری در سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد، درباره آموزش الکترونیک گفت: در این راستا بحث رتبه بندی دانشگاه ها را شروع کردیم و با کمک انجمن یادگیری الکترونیک که یک انجمن علمی تخصصی است، طرح این رتبه بندی را از سه ماه پیش شروع کردیم و هم اکنون این طرح نهایی شده است. در چارچوب این طرح دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور وارد یک حوزه رتبه بندی و ارزیابی عملکرد می شوند تا نقاط ضعف و قوت شان مشخص شود.

وی درخصوص اجرای این سیاست به سه راهبرد اصلی اشاره کرد و افزود: جایگزینی آموزش الکترونیکی و غیرحضوری، انعطاف پذیری در قوانین آموزش و واگذاری اختیارات به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور که بتوانند تصمیم گیری محلی و دورن مؤسسه ای داشته باشند از رئوس این برنامه ها به شمار می رود.

وی با اشاره به اقدامات جانبی اجرا شده در راستای تحقق این برنامه ها گفت: ایجاد یک هاب آموزش الکترونیکی برای انجام مشاوره، بررسی، ارزیابی و کمک به تصمیم سازی در حوزه معاونت آموزشی که کارگروه یادگیری الکترونیکی هم به دنبال آن تشکیل شد، فرهنگ سازی پیرامون ضرورت اجرای آموزش الکترونیکی با توجه به مقاومت هایی که در ابتدا مشاهده می شد و ترویج و آموزش و آشنایی با روش ها، چالش های یادگیری الکترونیکی در دانشگاه ها در قالب صد ها ساعت وبینار آموزشی، سخنرانی ها و چاپ و نشر الکترونیکی صد ها جزوه و دستورالعمل در دانشگاه ها جهت دانشجویان و اعضای هیئت علمی بخشی از این اقدامات بوده است.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: راه اندازی وب سایت های تخصصی در دانشگاه ها که هدف شان ترویج آموزش بود و تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور علی رغم محدودیت های بسیار شدید مالی در اواخر سال 1398 و سال 1399، تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رایگان کردن خدمات اینترنی و ارتقای کیفیت اینترنت با توجه به حجم فوق العاده کاربران در بازه ای کوتاه، نظارت و گردآوری اطلاعات در مورد فرایند اجرا و فرآیند های آموزش الکترونیکی در کشور، حل مسائل موردی دانشگاه ها و مؤسسات کم برخوردار و مطالعات نظری و پشتیبانی که در 5 ماه گذشته با تشکیل کارگروه مطالعه دوران کرونا و پساکرونا انجام شد از دیگر برنامه های اجرا شده در راستای تحقق اهداف و راهبرد ها اصلی آموزش عالی کشور است.

خاکی صدیق در ادامه به چالش هایی که در این جهت وجود دارد اشاره کرد و افزود: در ترم گذشته کاستی هایی در ارائه دروس و خدمات پشتیبانی در تعداد کمی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی وجود داشت که امیدواریم در ترم جدید این کاستی ها کمتر باشد. باور بر تخصصی بودن حوزه آموزش الکترونیک که دیگر جای سعی و خطا ندارد و باید در این حوزه به نظرات متخصصان و تجربه جهانی توجه زیاد شود، آزمون های الکترونیکی و ارزیابی های الکترونیک که در ترم گذشته چالش جدی محسوب می شد و در این ترم باید به دستورالعمل ها توجه داشت و خطا ها را تقلیل داد.

وی درخصوص سایر چالش ها گفت: بحث زیر ساخت های سخت افزاری و شبکه ملی اطلاعات و گردش اطلاعات که در ترم گذشته شرایط قابل قبول بود، ولی باید سعی کنیم در این جهت از دیگر کشور های جهان عقب نمانیم و نرم افزار ها باید مرتب به روزرسانی شود.

خاکی صدیق در سرانجام به آینده آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: در آینده آموزش عالی، آموزش الکترونیکی به عنوان یک راه مورد توجه قرار گرفته، ولی راه حل نهایی نمی تواند باشد، زیرا از سوی دیگر آموزش چهره به چهره و حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه ها هم قابل انکار نیست و باید به ترکیب این دو آموزش با هم توجه خاص شود و دستور العمل ها و مأموریت های این نوع آموزش ترکیبی را تدوین کنیم.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7751

به "طرح رتبه بندی دانشگاه ها در حوزه آموزش الکترونیکی آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح رتبه بندی دانشگاه ها در حوزه آموزش الکترونیکی آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید