قیمت گذاری توسط سازمان حمایت، موجب ضررده شدن خودروسازان شده است

به گزارش جعبه مهر، نجفی منش گفت: قیمت گذاری خودرو که توسط کمیته خودرو سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام می گردد موجب زیان د ه شدن خودروسازان شده است.

قیمت گذاری توسط سازمان حمایت، موجب ضررده شدن خودروسازان شده است

محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن قطعه سازان در تبادل نظر با خبرنگار گروه مالی خبرگزاری خبرنگاران گفت: الان قیمت گذاری خودرو که توسط کمیته خودرو سازمان حمایت از مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان انجام می شود موجب زیان د ه شدن خودروسازان شده است. در شرایط فعلی به عنوان مثال خودرویی که 37 میلیون تومان فروخته می شود، 5 میلیون تومان آن به ارزش افزوده و پلاک گذاری اختصاص دارد حدود 33 میلیون تومان به خودروساز می رسد. همین خودرو در بازار 70 تا 80 میلیون تومان فروخته می شود.

وی درباره علت اصلی تضعیف قطعه سازان گفت: در شرایط فعلی خودروساز هیچ نقشی در بازار خودرو ندارد اما ضرر و زیان آن به خودروسازان برمی شود و دولت برای تنظیم بازار قیمت های ثابتی مانند 37 میلیون تومان را معین می نماید که موجب ضررده شدن خودروسازان شده است. علاوه بر این خودروسازان نمی توانند هزینه قطعه سازان را پرداخت نمایند که عامل تضعیف قطعه سازان داخلی شده است. نتیجه این سیاست کاهش فراوری و عرضه خودرو در بازار بوده است.

دبیر انجمن قطعه سازان درباره بهترین روش قیمت گذاری در بازار خودرو اعلام کرد: تمامی مدل های قیمت گذاری که تا به امروز اجرایی شده، نتیجه نداده است. برای اصلاح فرایند فعلی باید دولت دست از قیمت گذاری بردارد و اجازه بدهند مکانیزم بازار قیمت را معین کند تا فراوری خودرو برای خودروساز سودده باشد و بتواند هزینه ها و مطالبات خود را به جاهای مختلف از جمله قطعه سازان پرداخت کند.

نجفی منش خاطر نشان کرد: بهتر است فاصله بین قیمت بازار و قیمت کارخانه کمتر شود تا مقدار مابه تفاوتی که در گذشته به جیب دلال می رفته به صنعت خودروسازی بازشود تا نقدینگی موجود در بخش های مختلف خودروسازی افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگاران به نظر می رسد استفاده از سازوکار بازار برای قیمت گذاری و آزادسازی قیمت خودرو لزوما به معنی کاهش قیمت خودرو نخواهد بود. بلکه با توجه به شرایط غیرواقعی و حبابی این بازار، آزادسازی قیمت خودرو موجب افزایش بیش از پیش قیمت خودروهای تحویلی توسط خودروسازان خواهد شد و مصرف نماینده در این حالت باز هم باید خودرو را گران تر از اصل قیمت آن خریداری کند. از این رو ضروری است تا ابتدا با استفاده از سازوکارهای مالیاتی مابه تفاوت قیمت درب کارخانه و قیمت بازار به میزان 5 درصد قیمت خودرو تحویلی خودروسازان کاهش یابد که نتیجه آن کاهش سود دلالی در بازار نیز خواهد بود. پس از اجرای این روش و تثبیت روش قیمت گذاری خودرو می توان قیمت گذاری دستوری را حذف نمود.

4141

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6114

به "قیمت گذاری توسط سازمان حمایت، موجب ضررده شدن خودروسازان شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت گذاری توسط سازمان حمایت، موجب ضررده شدن خودروسازان شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید