لزوم استفاده از ظرفیت آب انبارهای قدیمی قم برای تبدیل به مراکز فرهنگی و ورزشی

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران/قم آب انبارهای قم این روزها حال خوبی ندارند و بیشتر آنان به جای بازدهی خدمات اجتماعی به جولانگاه سوسک و زباله تبدیل شده است.

لزوم استفاده از ظرفیت آب انبارهای قدیمی قم برای تبدیل به مراکز فرهنگی و ورزشی

شهر قم با توجه به کویری بودنش به منظور تأمین آب مردمانش در قدیم، دارای آب انبارهای زیادی بوده است. بر اساس آمار موجود تا به امروز بیش از 40 آب انبار در این شهر به عنوان آب انبار تاریخی به ثبت ملی رسیده و بخش عمده ای از آنکه توسط واقفان وقف شده متولی نگهداری آن را نیز اداره کل اوقاف و امور خیریه بر عهده دارد.

با انجام لوله کشی و جریان آب در زندگی مردم، این انبارها کاربری گذشته را ندارند و لزوم تغییر کاربری آن برای فعالیت های مختلف فرهنگی، ورزشی و اجتماعی یک ضرورت است، فعالیت هایی که شهروندان بتوانند از خدمات آن بهره مند شوند.

به اعتقاد کارشناسان مربوطه، می توان این آب انبارها را با توجه به معماری و فضای داخلی آن با تغییر کاربری به یک مرکز گردشگری تبدیل کرد.

هدف از تغییر کاربری آب انبارها نباید انتفاع باشد

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) در این زمینه گفت: کسی که آب انبار را ساخته، نیت او رساندن خیر به مردم بوده و انتفاع نبوده و هم اکنون نیز باید متولیان مربوطه برنامه ای را اجرا نمایند که این آب انبارها به محل خدمت مردم تبدیل گردد.

علیرضا خاکی اضافه نمود: آب انبارهای رهاشده را به ما تحویل دهند تا بازسازی نموده و در اختیار شهروندان ساکن به ویژه زنان سرپرست خانوار و جوانان محله قدیمی بافت دهیم که از آن استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه متأسفانه مسئولان اوقاف از این اقدام و پیشنهاد شهرداری استقبال ننموده اند، اعلام نمود: سؤال ما این است اگر این آب انبارها به محل قلیان کشیدن تبدیل گردد به نیت واقف نزدیک است؟ یا اگر بگوییم این را بازسازی کنیم و در خدمت اهالی محله باشد و بتوانند در اینجا برنامه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و یا ورزشی انجام دهند.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) اضافه نمود: مشکل امروز ما با اوقاف در زمینه گفتمان و تعامل است، آب انبار لب چال با مساحت 800 متر پر از سوسک است و هرچه کوشش کردیم مسائل موجود را رفع کنیم نشده است.

وی گفت: نیت واقف از وقف آب انبارها خدمات بوده است، چرا باید در حال حاضر پر از سوسک، پشه و موش باشد، 10 تا 15 آب انبار در محله های اطراف حرم مطهر وجود دارد و شهروندان نیز با کمبود امکانات فرهنگی و ورزشی روبرو بوده و نوجوانان و جوانان در خطر آسیب های اجتماعی هستند. چه فضایی پوشیده تر و محسوس تر از آب انبار که در آن برای میز پینگ پنگ و امکانات ورزشی گذاشته گردد و در اختیار شهروندان ساکن در بافت قرار گیرد.

خاکی اعلام نمود: همچنین می توان با اداره های فنی حرفه ای و بهزیستی وارد مذاکره و در این آب انبارها کلاس های مختلف آموزشی برای اهالی منطقه برگزار کرد.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9861

به "لزوم استفاده از ظرفیت آب انبارهای قدیمی قم برای تبدیل به مراکز فرهنگی و ورزشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم استفاده از ظرفیت آب انبارهای قدیمی قم برای تبدیل به مراکز فرهنگی و ورزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید