مد اینستاگرامی آرایش کودک و سلامتی که قربانی می گردد

به گزارش جعبه مهر، با گسترش استفاده خانواده از دنیای مجازی و به رخ کشیدن ظاهرها امروزه با بچه ها زیادی روبرو می شویم که به دست والدین خود آرایش می شوند.

مد اینستاگرامی آرایش کودک و سلامتی که قربانی می گردد

به گزارش خبرنگار این روزها متاسفانه شاهد بچه ها زیادی هستیم که به دست مادرانشان آرایش می شوند، از طرفی تبلیغ این فقر فرهنگی از سوی سلبریتی های به ظاهر روشن فکر هم روز به روز رو به افزایش است.

با گسترش استفاده خانواده ها از دنیای مجازی (به خصوص اینستاگرام) و به رخ کشیدن ظاهرها و الویت دادن به زیبایی، متاسفانه والدینی هستند که برای یک عکس آتلیه ای ساده کودک را به آرایشگاه می بردند و آرایش سنگین روی چهره معصوم او انجام می دهند؛ همین امر به صورت ناخودآگاه به کودک القا می نماید که بدون آرایش زیبا نیستی و اگر می خواهی دیده شوی و مورد توجه عموم و تحسین همگان قرار گیری باید صورتت را آرایش کنی.

چگونه فرزندی زیبا داشته باشیم؟

زیبا عراکی پژوهشگر حوزه بچه ها در گفت وگو با خبرنگار درباره معضل آرایش بچه ها، گفت: علاقه به آرایش کردن در بچه ها دختر از سنین 4 الی 6 سال شروع می شود، در این سن بچه ها با توجه به ظاهر زیبا و فریبنده لوازم آرایشی کنجکاو هستند تا به این لوازم دست بزنند و حتی سوالاتی از والدین در این زمینه بپرسند، البته این امر کاملا طبیعی است و جزو مراحل رشد دختران محسوب می شود و اولیا نباید کوچکترین انگ اخلاقی و روحی به بچه ها بزنند.

این پژوهشگر حوزه بچه ها اظهار کرد: متاسفانه آرایش و استفاده از لوازم آرایشی در سنین پایین در کشور رو به افزایش است، البته باید توجه داشت که بر اساس تحقیقات پژوهشگران در کشورهای دنیا سوم میزان تمایل افراد به آرایش کردن بالاست، در حالی که برعکس آن در کشورهای پیشرفته و صنعتی بچه ها به هیچ عنوان آرایش نمی نمایند و در میان خانم های مسن آرایش بسیار ملایم دیده می شود.

عراکی با اشاره به عوارض آرایش در بچه ها گفت: عوارض زیادی در استفاده از لوازم آرایشی بچه ها عنوان شده است، پوست حساس و لطیف بچه ها به سرعت آسیب می بیند وعوارض آرایش کردن روی چهره کودک از عوارض آرایش کردن روی چهره بزرگسالان بیشتر است.

او ادامه داد: تولیدنمایندگان مواد آرایشی همگی به دنبال سود دهی بیشتر خود هستند. آنها از مواد نامرغوب با مضرات بالا و قیمت پایین به سود خود می اندیشند.

عراکی اظهار کرد: مواد آرایشی مورد استفاده بچه ها در بیشتر موارد مایع هستند، اما باید توجه داشت که رژ، برق لب و ریمل منبع بالایی از باکتری های مضر هستند که ضرر آن مستقیم بر روی چهره زیبای کودکتان مشهود خواهد شد. از طرفی لوازم آرایشی مادر با کودک معمولا مشترک است و همین امر باعث انتقال میکروب می شود.

این پژوهشگر حوزه بچه ها توضیح داد: والدین بعداز دیدن آرایش بر روی صورت کودکشان از لفظ چه خوشگل شدی استفاده می نمایند اما نمی دانند با همین کلمه چه برسر شخصیت کودک خود می آوردند.

عراکی اظهار کرد: تمام لوازم آرایشی حاوی مواد شیمیایی خطرناک هستند که با استفاده مکرر باعث عوارض جبران ناپذیری در بلند مدت برای پوست کودک خواهد داشت.

او با اشاره به عوارض پوستی آرایش بچه ها، گفت: آکنه، کک و مک صورت، خشک شدن و شنمایندگی مژه های چشم ،سفیدی و بی رنگ شدن لب ها، آبریزش بینی و چشم، خارش و سوزش پلک و ریزش ابرو، سرطان پوست، عفونت چشم، تبخال پیری زود رس چهره از عوارض استفاده از لوازم آرایشی در بچه ها است افزون بر این ها شادابی طبیعی پوست به مرور کاهش می یابد.

عراکی گفت: محققان حتی پیشنهاد می نمایند از زدن لاک های طولانی مدت و پی در پی در ناخن کودک خودداری شود؛ چرا که عوارضی مانند خشک شدن ناخن و شنمایندگی آن را در بر دارد.

او اظهار کرد: با آرایش عزت نفس کودک ازبین می رود چون ناخودآگاه به او القا می شود بدون استفاده از این لوازم آرایش زیبا نخواهد شد، همچنین دیده شده آرایش کردن مداوم کودک باعث بلوغ زود رس در او می شود .

عراکی ادامه داد: کودک در نوجوانی دچار بحران هویت می شود و برای جلب توجه و زیبایی کارهایی مانند: سوراخ کردن لب و نگین زدن به بینی انجام می دهد در حالی که در این سنین باید تمرکز نوجوانان در موفقیت های درسی باشد.

این پژوهشگر حوزه بچه ها اظهار کرد: در هنگام مواجهه با آرایش بچه ها از برخورد چکشی با کودک جدا خودداری شود. به کودکتان آموزش دهید، اگر شاهد آرایش کودکتان بودید، با لطافت و مهربانی کلام به او بگویی بدون آرایش زیباتری و این آرایش، مانع دیدن چهره نازنین تو است، با او در این مورد صحبت کنید، دائم به او اعتماد به نفس دهید و تلقین کنید که او زیبا، دوست داشتنی و نور امید خانه شماست.

شبکه های اجتماعی سلامتی مردم را هدف قرار می دهند

او ادامه داد: به کودکتان بگویید اگر در اطراف خود کسانی را می بیند که آرایش می نمایند، این افراد نشاط پوست شان با افزایش سن از بین می رود و مجبورهستند مقداری آرایش نمایند که چهره شان بی روح نباشد، به او بگویید بهترین آرایش در صورت لبخند همیشگی است، والدین به محض دیدن آرایش روی چهره کودک نباید شگفت زده شوند و بگویند چه زیبا شده ای.

عراکی اعلام کرد: مادرهای گرامی می توانند از جایگزین آرایش استفاده نمایند، از جمله موهای کودک را به مدلهای مختلف و با کش های رنگین ببندید، از گل سرهای زیبا، شال و هد بندهای عروسکی، کیف های فانتزی، جوراب های رنگی، لباس های شاد و دستبدهای دست ساز با سلیقه خودتان بهره ببرید.

این پژوهشگر حوزه بچه ها گفت: مادرها توجه داشته باشند الگوی رفتاری بچه ها از 4 سالگی شما مادران عزیز هستید پس دقت کنید لوازم آرایشی به مقدار زیاد استفاده نکنید و برای کودک خود به نشانه روشنفکری این لوازم را خریدداری نکنید.

او با بیان اینکه کشور ما درصدر آمار استفاده از لوازم آرایشی در بین کشورهای منطقه قرار گرفته است، گفت: والدین باید به جای تمرکز بر روی آرایش صورت به مراقبت های پوستی دقت نمایند به عنوان مثال از کرم های ضد آفتاب و ماسک های گیاهی استفاده نمایند.

این پژوهشگر حوزه بچه ها گفت: خانواده پایه گذارترین قدم برای فرهنگ سازی کم رنگ کردن آرایش در بین بچه ها، نوجوانان و زنان است.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4703

به "مد اینستاگرامی آرایش کودک و سلامتی که قربانی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مد اینستاگرامی آرایش کودک و سلامتی که قربانی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید