پروژه تثبیت و مقاوم سازی گلدسته حرم امام جواد خاتمه یافت

به گزارش جعبه مهر، ایسنا/ براساس سخنان جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، پروژه تثبیت و مقاوم سازی گلدسته حرم امام جواد پایان یافت.

پروژه تثبیت و مقاوم سازی گلدسته حرم امام جواد خاتمه یافت

خطر سقوط مناره کج شده حرم رفع شد

مجید نامجو گفت: مراحل اجرایی یکی از پیچیده ترین طرح های مهندسی در قالب پروژه مقاوم سازی گلدسته کج شده حرم این امام به پایان رسید.

او افزود: گلدسته شمال شرقی حرم امامین جوادین (ع) به ارتفاع 40 متر با ملات گچ و ساروج قرن ها پیش ساخته شده بود که بدلیل وجود آب زیر سطحی و سایر عوامل فرسایشی، از قسمت سقف به سمت گنبد، 84 سانتیمتر انحنا پیدا کرده بود.

نامجو اظهار کرد: بیم آن می رفت با ریزش و سقوط این گلدسته، دو گنبد حرم مطهر نیز آسیب ببیند. تولیت حرم امامین جوادین (ع) که پیشتر از اجرای موفقیت آمیز پروژه لاغرسازی ستون های اطراف حرم امام حسین (ع) و مقاوم سازی حرم توسط ستاد بازسازی عتبات کرمان بازدید کرده بود، درخواست کرد تا همان گروه خبره برای رفع این خطر در حرم کاظمین وارد عمل شود.

جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات این طرح را به لحاظ مهندسی و فنی بی نظیر دانست و در بیان جزئیات گفت: پس از مدت ها کار مطالعاتی دقیق و بررسی شیوه های مختلف، متخصصان ستاد بازسازی عتبات کار تثبیت گلدسته را با تزریق دوغاب بتنی ویژه برای فونداسیون و تثبیت حرم در فروردین 97 شروع کردند. هرچند تلاش برای حفظ معماری تاریخی حرم که از آثار ماندگار معماری ایرانی و اسلامی از دوره های صفوی و قاجار است، بر سختی کار اضافه کرده بود.

او افزود: عوامل اجرایی با دقت بسیار بالا سه ماه درگیر شمع های سازه موقت نگهبان بودند تا نهایتاً در تابستان 97 فونداسیون و نصب تاور انجام و بعد از آن نصب سازه نگهبان شروع شد. پس از نصب سازه نگهبان، نصب و شمع گذاری در اطراف ستون مناره شروع شد و پس از آن با شمع گذاری و اجرای فونداسیون کار پروژه ادامه پیدا کرد و از دیواره تا پشت بام بتن ریزی انجام شد.

نامجو ادامه داد: اواخر دی 98 نیز برای تخریب اتاقک اذان (موذنه) و ساق بالای گلدسته به ارتفاع 10-12 متر اقدام شد و سپس آجرهای داخل مناره تراش زده شد و آرماتوربندی و بتن ریزی در شرایط سخت انجام شد.

او به وقفه پیش آمده در اجرای پروژه بدلیل همه گیری ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: اواخر سال 98 با شیوع کرونا، به مدت چهار ماه کارگاه تعطیل و پس از این مدت، ادامه کار با نیروهای کمتر و با رعایت پروتکل های بهداشتی در 22 تیر 99 شروع شد. پس از تکمیل فاز اول، فاز دوم با بتن کردن مابقی مناره و پله های داخل آن دنبال شد.

جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: با همت عوامل اجرایی ستاد بازسازی عتبات کرمان و مساعدت های تولیت حرم مطهر شبکه های بتنی مسلح از بالا و پایین گلدسته ایجاد شد و به هم رسید و کار مقاوم سازی این گلدسته به پایان رسید.

نامجو بیان نمود: دوستداران اهل بیت (ع) در ایران بواسطه حرم امام رضا، توسل و توجه ویژه ای به امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) دارند. از همین رو، اجرای این طرح پیچیده فنی و مهندسی که در جهان نظیر ندارد، نشان ارادتی ماندگار از جمهوری اسلامی در عتبات مقدس است.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9455

به "پروژه تثبیت و مقاوم سازی گلدسته حرم امام جواد خاتمه یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه تثبیت و مقاوم سازی گلدسته حرم امام جواد خاتمه یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید