یورو داک (Eurodac) چیست؟

به گزارش جعبه مهر، یکی از اصطلاحاتی که در فرایند درخواست ویزای شینگن ممکن است به گوش شما بخورد یورو داک است. در ابتدا باید بدانید که هنگام درخواست ویزای شینگن، اطلاعات شما در سیستم های مختلفی ثبت می گردد که از جمله آنها می توان به Visa Information System (VIS)، Schengen Information System (SIS) وEuropean Dactyloscopy (Eurodac) اشاره نمود که ما در این مقاله قصد داریم به معرفی یورو داک (Eurodac) بپردازیم.

یورو داک (Eurodac) چیست؟

یورو داک (Eurodac) چیست؟

یوروداک پایگاه داده اثر انگشت اتحادیه اروپا برای شناسایی پناهجویان در مرزهای مختلف شینگن می باشد. بعبارت دیگر یورو داک (European Dactyloscopy System) یک سیستم اطلاعاتی یا پایگاه داده است که به منظور شناسایی اثر انگشت دیجیتال پناهندگان و مهاجران غیرقانونی برای تسهیل اجرای آیین نامه دوبلین دوم معرفی شده است. این آیین نامه مکانیسمی را ارائه می نماید که طبق آن تعیین گردد که کدامیک از کشورهای عضو سیستم یورو داک مسئول آنالیز درخواست های پناهندگی در اتحادیه اروپا می باشد.

کشورهای عضو سیستم یورو داک شامل 27 کشور عضو اتحادیه اروپا یا شینگن (به همراه انگلیس تا 31 دسامبر 2020) و 4 کشور وابسته به دوبلین یعنی ایسلند، نروژ، لیختن اشتاین، سوئیس هستند.

سه دسته از افرادی که سیستم یوروداک اطلاعات آنها را جمع آوری می نماید شامل موارد زیر است:

  • پناهندگان بالای 14 سال
  • افراد خارجی که عبورهای نامنظم از مرزهای خارجی داشته اند.
  • افراد خارجی که به طور غیرقانونی در قلمرو یکی از کشورهای عضو سیستم یوروداک دستگیر شده اند.

بخش های سیستم یورو داک

سیستم یورو داک شامل این بخش ها می گردد: یک واحد مرکزی که توسط سازمان حفاظت از داده های اروپا مدیریت می گردد، یک پایگاه داده کامپیوتری مرکزی از اثر انگشت های دیجیتال، ابزارهای الکترونیکی برای انتقال داده های بین کشورهای عضو سیستم یوروداک و پایگاه داده مرکزی. نکته دیگر این که فقط مقامات ملی مسئول درخواست های مربوط به پناهندگی به پایگاه داده مرکزی دسترسی دارند.

تاریخچه سیستم یورو داک

Eurodac اولین سیستم بیومتریک فعال در اروپا و اولین سیستم بیومتریک چند ملیتی دنیا بود که توسط اتحادیه اروپا به بهره برداری رسید. یورو داک از زمان راه اندازی در 15 ژانویه 2003 به طور مداوم فعالیت می نماید و پیشرفت های بسیاری را تا به امروز پشت سر گذاشته است.

مدت نگهداری اطلاعات اشخاص در سیستم یوروداک

داده هایی که توسط کشورهای عضو یوروداک به پایگاه داده یوروداک ارسال می گردد علاوه بر اثر انگشت شامل داده های دیگری نیز می گردد از جمله: کشور مبدأ ارسال نماینده داده ها، مکان و تاریخ درخواست پناهندگی (در صورت وجود)، جنسیت فرد و شماره مرجع. این داده ها برای افراد بالای 14 سال جمع آوری شده و مستقیماً در پایگاه داده یا توسط واحد مرکزی یا توسط کشور مبداء کد گذاری می شوند.

داده های پناهندگان بالای 14 سال به مدت 10 سال در سیستم یوروداک نگهداری می شوند مگر اینکه فرد تابعیت یکی از کشورهای عضو را بدست آورد که در آن صورت اطلاعات وی از روی سیستم یوروداک پاک می گردد.

اطلاعات مربوط به اتباع خارجی که هنگام کوشش برای عبور از مرزهای خارجی به طور نامنظم دستگیر شده اند، از تاریخ برداشت اثر انگشت برای مدت 2 سال نگه داشته می گردد. این دسته از افراد نیز می توانند قبل از خاتمه این 2سال، اطلاعات خود را از روی سیستم یوروداک پاک نمایند در صورتی که: اقامت دائم کشورهای عضو را کسب نمایند یا قلمرو کشورهای عضو را ترک نمایند.

همچنین در خصوص اتباع خارجی که به طور غیرقانونی در یک کشور عضو یوروداک حضور دارند، Eurodac این امکان را به آن کشور می دهد که اثر انگشت این افراد را در پایگاه داده مرکزی آنالیز کند تا تعیین گردد که آیا این شخص قبلاً در کشور عضو دیگری درخواست پناهندگی نموده بود یا خیر. اطلاعات مربوط به اثر انگشت پس از انتقال به کشور عضو، در سیستم یوروداک ذخیره نمی گردد.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: اینترنت
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7932

به "یورو داک (Eurodac) چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "یورو داک (Eurodac) چیست؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یورو داک (Eurodac) چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید