بکارگیری حمل و نقل کمکی برای کاهش تراکم مسافران در تهران

به گزارش وبلاگ دو جعبه، اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در ناوگان حمل و نقل و عمومی پایتخت نیازمند ایجاد تعادل در سیستم عرضه و تقاضا است.

بکارگیری حمل و نقل کمکی برای کاهش تراکم مسافران در تهران

به گزارش وبلاگ دو جعبه، یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران با توجه به جابه جایی سفر دو سوم کارمندان بخش خصوصی و دولتی، شرح داد: ایجاد تناسب عرضه سرویس با تقاضای مسافر در طرح فاصله گذاری هوشمند در ناوگان حمل و نقل عمومی یک پیش احتیاج اصلی است. اگر تقاضای مسافر بیش از توانمندی عرضه ناوگان حمل و نقل عمومی باشد، طرح فاصله گذاری هوشمند اجرایی نیست.

وی درباره حل مشکل اجرای این طرح، اعلام کرد: به منظور برطرف این چالش از اتوبوس های بین شهری، دولتی و خصوصی که در سیستم شرکت واحد حضور ندارند باید یاری گرفته گردد تا عرضه سرویس رسانی افزایش پیدا کند. علت اجرای فاصله گذاری اجتماعی در هفته های گذشته برقراری تناسب میان عرضه و تقاضا در ناوگان حمل و نقل عمومی بوده است.

به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ از اواخر اسفندماه تا هفته گذشته، آمار مسافران مترو از ظرفیت کل این شبکه برابر با 15 درصد بود درصورتی که سرویس رسانی در مترو 80 درصد بود و به همین علت امکان فاصله گذاری تا روزهای گذشته وجود داشته است.

به گفته وی، بیش از 110 ایستگاه مترو هیچ مسئله ای از نظر اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند ندارند اما در 17 ایستگاه به علت تراکم مسافر با مشکل اجرای فاصله گذاری روبرو هستیم.

وی در ادامه اضافه نمود: این مشکل از ابتدا وجود داشته زیرا طراحی شبکه مترو به صورتی بوده که در ایستگاه هایی مثل ایستگاه صادقیه، امام خمینی، دروازه دولت و ... تراکم مسافر ایجاد می گردد.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید براینکه باید ازدحام مسافر مدیریت گردد تا تقاضا و عرضه رابطه تعادل نماینده ای داشته باشند، یادآور شد: تمام کوشش شهرداری کاهش بار مسافران مترو و اتوبوس به وسیله بکارگیری حمل و نقل یاریی است به صورتی که امکان اجرای فاصله گذاری اجتماعی هوشمند وجود داشته باشد. حمل و نقل یاریی عبارتند از اتوبوس و مینی بوس های تحت تملک بخش خصوصی، شرکت های اتوبوس اجاره ای، سرویس ادارات و ... .

حجت به اجرای یک اقدام دیگر به منظور اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند اشاره نمود و گفت: اقدام دیگری که در سیستم اتوبوسرانی ممکن و در شبکه مترو غیرممکن است، اضافه کردن اتوبوس های خطوط خلوت به خطوط پرمسافر هستند. نحوه مشخص زمان بندی سرفاصله ها و کاهش و افزایش عرضه، اقدامی پیچیده است.

وی در ادامه اضافه نمود: شاید نتوان همه این اقدامات را صد درصد اجرا کرد اما اگر ازدحام جمعیت در ایستگاه های تقاطعی را کاهش داد، طرح فاصله گذاری هوشمند اجرا شده است.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه برای اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران، مقداری عرضه در اتوبوسرانی افزایش موقت یافته و در مترو هم مدیریت می گردد، یادآور شد: اما اگر تقاضا به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند، نمی توان طرح فاصله گذاری هوشمند را اجرا کرد زیرا امکان افزایش عرضه به میزان بالا در شرایط فعلی وجود ندارد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرنوشت، طرح فاصله گذاری هوشمند طرحی است که بنا دارد شرایط تدریجی بازگشت جامعه به شرایط عادی را فراهم کند. منظور از این مفهوم جدید آن است که به جای آنکه همه مردم فاصله گذاری فیزیکی با بقیه را رعایت نمایند، افراد، مشاغل و گروه های جمعیتی کم خطر از نظر ابتلا (یا در صورت ابتلا از نظر بروز عوارض جدی و مرگ) شناسایی شوند و فعالیت این گروه ها به تدریج از سرگرفته گردد و سایر افراد و گروه ها فاصله گذاری فیزیکی را رعایت نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بکارگیری حمل و نقل کمکی برای کاهش تراکم مسافران در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بکارگیری حمل و نقل کمکی برای کاهش تراکم مسافران در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید